مطالعه باکتریولوژیک و درمانی بر مانهیمیا همولیتیکا و پاستورلا مولتوسیدا در گوساله های مبتلا به بیماری تنفسی در گاوداری های شیری تهران

چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی باکتری شناسی گوساله های مبتلا به عفونت های تنفسی است. و از سوی دیگر اثر درمانی فلورفنیکل 30% ساخت شرکت رویان دارو در بیماری تنفسی گوساله ها با داروی مشابه مربوط به شرکت ابوریحان مقایسه می گردد. نمونه برداری در دو دامپروری با میزان شیوع اختلالات تنفسی بین 30 تا 55% در میان گوساله های 2 تا 4 ماه و به رروی مجموعا30 راس صورت پذیرفت .در هر یک از گوساله ها در روز صفر نمونه برداری بینی و حلق جهت کشت میکروبی، واکنش های بیوشیمیایی و تست آنتی بیوگرام صورت پذیرفت. گوساله ها به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (15 راس) (mg/kg 20 فلورفنیکل 30% ساخت شرکت رویان دارو به صورت IM در عضله گردن و تکرار بعد از 48 ساعت) و گروه شاهد ( 15 راس) (تزریق فلورفنیکل 30% شرکت ابوریحان به صورت مشابه قرار داده شدند. تمام گوساله ها از نظر بالینی در روز صفر مورد معاینه قرار گرفته و در هر معاینه سنجش بار ارزشی و رتبه بندی شاخص بالینی ثبت گردید. این عمل در روزهای دوم، چهارم و هفتم بعد از شروع درمان ادامه یافت. نتایج کشت و تکنیک های معمول باکتریولوژیک پاستورلا مولتی سیدا و منهمیا همولیتکا را به عنوان اجرام غالب و تیز حساس به آنتی بیوتیک نشان دادند. در دو گروه شاهد و آزمایش بین کاهش میانه جمع بار ارزشی در قبل و بعد از درمان تفاوت معنی داری مشاهده می شود (P≤0.05). اما تغییر جمع بار ارزشی قبل و بعد از درمان بین دو گروه آزمایش و شاهد تفاوت معنی داری نشان نداد (P≥0.05). این بدان معنا است که فلورفنیکل 30% شرکت رویان داروبر کاهش نشانه های بالینی عمل کرده و دو داروی فلورفنیکل 30% شرکت های رویان دارو و ابوریحان به شکلی یکسان بر درمان بیماری تاثیر داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!