بررسی تاثیر رقت های مختلف عصاره ی زنجبیل بر میزان رشد کلونی اکتینومایسس نیوزلندی- مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
پلاک میکروبی عامل اصلی ایجاد بیماری های پریودنتال است که به علت کلونیزاسیون باکتری ها بر روی سطح دندان به وجود می آید . لذا اگر بتوانیم مانع از تشکیل پلاک میکروبی شویم می توانیم گامی مهم در پیشگیری از بیماری های پریودنتال برداریم. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر رقت های مختلف عصاره زنجبیل بر میزان رشد کلونی اکتینومایسس نیوزلندی در شرایط آزمایشگاهی است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی و آزمایشگاهی ابتدا عصاره زنجبیل در 11 لوله آزمایش در رقت های سریالی مختلف آماده شد و لوله دوازدهم به عنوان لوله شاهد در نظر گرفته شد . ابتدا سویه های باکتری مورد نظر را در محیط کشت اختصاصی خود (محیط مایع تایوگلیکولات) جداگانه کشت داده شد و سپس از باکتری خالص به عمل آمده مقدار 5/0 مک فارلند به هر لوله اضافه شد. سپس از هر 12 لوله روی محیط کشت جامد بلادآگار 100 لاندا کشت داده و به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه در انکوباتور قرار داده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که میزان MIC برابر 02 /0 میلی گرم بر میلی لیتر و میزان MBC برابر 04/0 میلی گرم بر میلی لیتر می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده عصاره زنجبیل با موفقیت اثر ضد باکتریایی خود را روی اکتینومایسس نیوزلندی نشان داد. لذا می توان از زنجبیل برای استفاده ضد باکتریایی در دهانشویه ها و خمیر دندان های گیاهی بهره جست.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!