استانداردسازی چگونه می تواند از تولید و انتشار نوآوری های با صرفه حمایت کند؟

مترجم:
مریم محمد روضه سرا، فاطمه خسروی، مجتبی بحیرایی، مرضیه بشارت لو
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

نوآوری باصرفه به عنوان نوع جدیدی از نوآوری پدیدار شده، که خاستگاه آن کشورهای درحال توسعه است و براساس نیازهای فقیرترین بخش جامعه هدف گذاری می شود، که به اصطلاح قاعده ی هرم گفته می شود. به طور خلاصه، به صورت ابزار و اهداف برای انجام کار بیشتر با استفاده از منابع کمتر برای افراد بیشتری تعریف می شود. اگرچه، این مفهوم هنوز سهم کمی از ادبیات نوآوری را به خود اختصاص داده، ولی از رشدی سریع برخوردار است و حداقل به سه دلیل زیر، درخور توجهی ویژه است:ا.مطابق اصول صرفه جویی ، راه کارهایی ارایه می شود که با کمترین مصرف منابع طبیعی، کم ترین سرمایه و نیروی کار ماهر و با بهره رداری از منابع محلی فراوان، ارزان قیمت و یا اغلب دست دوم، همراه است و به کاهش فشار وارده بر منابع زمینی کمک می کند و نشان دهنده ی روشی از زندگی سازگارتر با محدودیت های جهانی منابع طبیعی است. ب.اینکه نماینده ی اکثریت قریب به اتفاق جمعیت بشری هستند و بیشترین پتانسیل رشد را دارند و نشان دهنده ی بازارهای ضعیف است. همچنین، این بازارها به هرگونه بهبودی در درآمد سرانه ی قشر ضعیف بسیار حساس هستند و می توانند فرصت های بزرگی برای ارایه ی نوآوری های متناسب و راه کارهای ارزان قیمت برای نیازهای اساسی قشر ضعیف (و غنی) فراهم آورد. ج.همچنین، در بسیاری از موارد به عنوان رقیب راهکارهای پیچیده تر و گران تر می باشد که در کشورهای توسعه یافته ارایه شده است. این رقابت همچنین می تواند در بازارهای خانگی اغلب نوآوران پیشرفته ی فناوری مشاهده شود و می بایست درآمد سرانه را در کشورهای توسعه یافته افزایش دهد که احتمالا در بهترین حالت، رشد بسیار کندی خواهد داشت و مصرف کنندگان به این نوآوری های مقرون به صرفه بسیار علاقه مند خواهند بود. اصطلاح نوآوری معکوس ، نوآوری هایی را توصیف می کند که خاستگاه آن ها کشورهای کمتر توسعه یافته است و به دنبال یافتن بازارهایی برای خود در کشورهای توسعه یافته هستند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!