اثر متقابل لوبیای سیاه - کنه دولکه ای- کنه شکارگر Phytoseiulus persimilis

پیام:
چکیده:
کنه ی تارتن دولکه ای Tetranychus urticae Koch بعنوان یکی از مهم ترین آفات مزارع لوبیا در بسیاری از مناطق ایران و جهان خسارت های زیادی به این محصول وارد می کند. ژنوتیپ های لوبیا سیاه Phaseolus vulgaris L. مقاومت بالایی به آفات و بیماری های مهم آنها دارند. گیاهان علاوه بر دفاع مستقیم در برابر آفات، به طور غیرمستقیم با جلب دشمنان طبیعی گیاهخواران از خود دفاع می کنند. با توجه به اینکه تاکنون دفاع مستقیم و غیرمستقیم ژنوتیپ های لوبیای سیاه در برابر کنه ی تارتن دولکه ای مطالعه نشده است، در این تحقیق ابتدا در گلخانه مقاومت شش ژنوتیپ لوبیا سیاه به کنه ی تارتن دولکه ای بررسی شد، سپس میزان جلب کنه ی شکارگر Phytoseiulus persimilis Athias-Henriot در ژنوتیپ های لوبیا سیاه با کمک آزمون بوسنجی بررسی شد. نتایج آزمایش های گلخانه ای نشان داد که کلیه ژنوتیپ های لوبیا سیاه بررسی شده در این تحقیق به کنه ی تارتن دولکه ای مقاوم بودند. نتایج بوسنجی نیز حاکی از آن بود که دو ژنوتیپ لوبیای سیاه (1157KS و 1179KS) علاوه بر آنکه مقاومت بالایی به کنه ی تارتن دولکه ای داشتند، کنه ی شکارگر را هم بهتر از بقیه ژنوتیپ ها جلب نمودند، ولی این امر در همه ژنوتیپ های لوبیا سیاه مشاهده نشد. بنابراین می توان ژنوتیپ های کم تر خسارت دیده 1157KS و 1179KS را با کنه ی شکارگر تلفیق کرد و از آنها در برنامه های کنترل تلفیقی با آفت استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!