امکان سنجی کاربرد ترکیبات زیست منشاء در تله های آبی و اثر آن ها بر برخی ویژگی های تولید مثلی شب پره ی مدیترانه ای آرد Anagasta kuehniella (Z.)

پیام:
چکیده:
آب برای بسیاری از حشرات کامل شب پره های انباری یک ماده ی جلب کننده ی قوی محسوب می شود. استفاده از تله-های آبی برای کنترل این گروه از آفات یک روش کنترلی مکمل به شمار می رود. در این مطالعه، اثرات تولید مثلی شش ترکیب زیست منشا شامل پالیزین®، سیرینول®، تنداکسیر®، ورم تی، نیمارین® و کلروکولین ‏کلراید (غلظت های 2000، 5000، 8000 و 10000 پی پی ام در محلول آب عسل 10 درصد) به روش تغذیه دلخواه علیه حشرات کامل شب پره ی مدیترانه ای آرد ارزیابی شد. آزمایش ها در شرایط دمای oC 2±25، رطوبت نسبی 10±70 درصد و دوره نوری 14:10 L:D ساعت انجام شدند. حشرات کامل به خوبی از غلظت های تهیه شده تغذیه نمودند. تنها تغذیه از نیمارین باروری تخم ها را (8/84 تا 13/92 درصد) در مقایسه با شاهد (13/99 درصد) به طور معنی داری کاهش داد (59/19 = F4،70؛ 0001/0 = P). در مورد زادآوری نیز اثر نیمارین بهتر بود. پالیزین، سیرینول و تنداکسیر در مقایسه با نیمارین و به ویژه ورم تی و کلروکولین کلراید طول عمر حشرات کامل نر و ماده را بیشتر کاهش دادند. نتایج حاکی از آن بود که با افزایش غلظت، اثر ترکیب ها بیشتر می شود. نیمارین بیشترین درصد عقیمی ماده ها را (65/52 تا 85/74 درصد) باعث شد و پس از آن، پالیزین و سیرینول قرار داشتند. بیشترین درصد ناباروری تخم ها (06/7 تا 45/14 درصد) نیز در اثر استفاده از نیمارین دیده شد. کمترین تاثیر روی صفات مورد بررسی و درصد عقیمی به ورم تی مربوط بود. به طور کلی، در صورت جلب شدن حشرات کامل به تله های آبی یا در دسترس بودن این تله های حاوی ترکیبات زیست منشاء (به ویژه آزادیراکتین) برای آن ها، مبارزه با حشرات کامل این شب پره امکان پذیر خواهد بود. چون سموم در این روش به طور غیرمستقیم و در مقادیر بسیار اندک استفاده می شوند، غلظت های کشنده سموم شیمیایی نیز قابل استفاده خواهند بود. برای این کار، استفاده از آزادیراکتین و ترکیبات یا حشره کش های حاوی آن توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!