بررسی تمایل به ترک خدمت و برخی عوامل مرتبط با آن در پرستاران شاغل بیمارستان های دانشگاهی زابل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
افزایش میزان خدمات فوریتی، بار کاری زیاد و کمبود تعداد پرستاران، تاثیر به سزایی بر کیفیت مراقبت های پرستاری دارد. همزمان با این کمبود جهانی پرستاری، بسیاری از آن ها ممکن است شغل خود را ترک کرده و در قسمت های دیگری، خارج از حرفه پرستاری مشغول به کار شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تمایل به ترک خدمت و برخی عوامل مرتبط با آن در پرستاران شاغل بیمارستان های تابع دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1394 انجام پذیرفت.
روش بررسی
در این پژوهش توصیفی همبستگی، 196 پرستار شاغل در دو بیمارستان دانشگاهی زابل به صورت سرشماری شرکت داشتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی (9 عبارت) و پرسشنامه پیش بینی ترک خدمت محقق ساخته (45 عبارت) پس از انجام روایی و پایایی انجام شد. برای بررسی داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد، t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و تعقیب رنج توکی، من ویتنی یو و کروسکال والیس استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره تمایل به ترک خدمت پرستاران (9/29±128) بود. اکثر واحدهای پژوهش (9/69%) تمایل به ترک خدمت متوسط داشتند. در این بین عوامل اجتماعی با میانگین نمره 63/3 از 5 بیشترین تمایل به ترک خدمت را ایجاد کرده بود. میانگین ماهیت حرفه، محیط شغلی و عوامل اجتماعی مرتبط با تمایل به ترک خدمت در پرستاران مونث نسبت به مذکر به طور معنی داری بیشتر بود (052/0=P). پرستاران مورد مطالعه از تعلق شغلی متوسطی (8/63%) برخوردار بودند.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر بیانگر تمایل متوسط به ترک خدمت پرستاران و بالا بودن میانگین نمره عوامل اجتماعی است؛ لذا توجه مسئولین را به بهبود و تغییر نوع نگاه جامعه به پرستاری با همکاری رسانه های جمعی جلب می کنیم.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!