بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و انگیزش پیشرفت در کادر درمانی بیمارستان شهدای عشایر شهر خرم آباد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اهمیت بهره وری نیروی انسانی با انگیزه پیشرفت بالا در حیات و تداوم زندگی سازمان ها نقش به سزایی دارد. امروزه بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان به یکی از مهم ترین اهداف سازمان تبدیل شده است. هدف از این تحقیق تعیین رابطه بین کیفیت زندگی کاری و انگیزش پیشرفت کادر درمانی بیمارستان شهدای عشایر شهر خرم آباد بود.
روش بررسی
تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل تمامی کادر درمانی بیمارستان عشایر شهر خرم آباد در سال 1394 می باشد، به این ترتیب تعداد 205 نفر از میان آن ها به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد سنجش کیفیت زندگی کاری(QWL) و پرسشنامه هرمانز (AMQ) برای سنجش انگیزش پیشرفت، استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط ده نفر از اساتید مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار های فوق به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 87/0 برای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و 79/0 برای پرسشنامه هرمانز به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون برای سنجش ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی کاری و انگیزش پیشرفت و تحلیل رگرسیون چندگانه برای سنجش ضریب تعیین هر یک از مولفه های کیفیت زندگی کاری روی انگیزش پیشرفت انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهند که بین کیفیت زندگی کاری و انگیزش پیشرفت کادر درمان رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد (001/0>P، 370/0=r). بین پرداخت منصفانه و کافی و
انگیزش پیشرفت (001/0>P، 754/0=r)، محیط کاری ایمن و بهداشتی و انگیزش پیشرفت (001/0>P، 806/0=r)، فرصت رشد و امنیت مداوم و فرسودگی شغلی (001/0>P، 692/0=r)، وابستگی اجتماعی زندگی کاری و فرسودگی شغلی (001/0>P، 760/0=r) رابطه مثبت معنی داری وجود داشت. بین فضای کلی زندگی و انگیزش پیشرفت (001/0>P، 650/0=r) و توسعه قابلیت های انسانی و انگیزش پیشرفت (001/0>P، 677/0=r) رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
در صورتی که کیفیت زندگی کاری کادر درمان بیمارستان بهبود یابد، انگیزش پیشرفت آنان نیز افزایش خواهد یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!