مروری بر ملاحظات اخلاقی تحقیقات سلول های بنیادی در ایران و توصیه های اخلاقی: یک مقاله مروری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انجام مطالعات با استفاده از سلول های بنیادی لازم است دستاوردهای ارزشمندی را برای جامعه در بر داشته باشد. تحقیقات سلول های بنیادی فرصت های مناسبی را برای دستیابی به پیشرفت های علمی و درمان های جدید فراهم نموده است اما با این وجود بعضی از مسایل اخلاقی لازم است به منظور اطمینان حاصل کردن از این که این مطالعات به روشی اخلاقی انجام می شوند، مورد توجه قرار بگیرند. هدف این مطالعه مروری بررسی اهمیت تحقیقات سلول های بنیادی، کدهای اخلاقی پژوهش بر سلول های بنیادی در ایران و ارایه توصیه های اخلاقیست. نحوه استحصال سلول های بنیادی به منظور انجام تحقیقات از سلول های جنینی یا بالغ انسانی، ذخیره سازی، نگهداری و نحوه استفاده از آن ها از مهم ترین دغدغه های اخلاقی، قانونی و فقهی در ایران به شمار می آید. در استحصال سلول های بنیادی از سلول های بالغ انسانی مباحثی چون شبیه سازی انسانی، نقض شان انسانی، دستکاری های ژنتیکی و احتمال تومور زایی مطرح است. تخریب جنین به منظور ایجاد سلول های جنینی به منظور انجام تحقیقات نیز موضوع بسیار مهمی تلقی می شود. به منظور جلوگیری از تخریب جنین می توان از جنین های اهدایی مازاد بر درمان ناباروری بهره جست. راهکارهای اخلاقی، قانونی و فقهی ارایه شده در خصوص استفاده از سلول های بالغ نیز شامل تعیین حق مالکیت سلول های بنیادی، ممنوعیت تجارت بدن انسان، نظارت بر زیست بانک ها و تشکیل کمیته نظارت بر تحقیقات سلول های بنیادیست. سایر توصیه های ارایه شده در خصوص حل مسایل اخلاقی این مطالعات در ایران شامل طراحی مناسب تحقیقات سلول های بنیادی، رعایت کدهای ملی اخلاق در پژوهش در مطالعات زیست پزشکی (کدهای اختصاصی پژوهش بر سلول های بنیادی، کدهای اختصاصی کارآزمایی بالینی و کدهای اختصاصی پژوهش بر حیوانات)، همکاری مناسب با کمیته های اخلاق و رعایت حقوق شرکت کنندگان در پژوهش اعم از انسان و حیوان می باشد. علاوه بر این توسعه شبکه جهانی اخلاق زیست پزشکی به منظور تقویت ارتباطات سازمانی در سطوح منطقه ای و بین المللی، ارتقاء نظام قانون گذاری و طراحی و اجرای برنامه های همکاری در جهت آموزش در سطوح مختلف پیشنهاد می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
67 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1670786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!