شبیه سازی زمین آماری ریسک ناپایداری چاه با مدلسازی ژئومکانیکی مقید به توزیع رخساره های سنگی و تنوع ویژگی های ساختاری میدان نوروز

چکیده:
ویژگی های فیزیکومکانیکی سنگ‏ها اغلب به‏دلیل پیچیدگی های زمین شناسی، از نظر درجه ناهمگنی سنگ ناشی از تغییرات رخساره های سنگی و خواص ساختاری سازندها در گستره مخزن، تغییر می‏کنند. تحلیل آماری راه حلی مناسب است تا با در نظر گرفتن بازه عدم‏قطعیت خواص مکانیکی سنگ، تحلیل ریسک انجام شود. اما این روش موقعیت مکانی و فضایی داده ها را نسبت به هم در گستره مخزن در نظر نمی گیرد. برای حل این چالش، شبیه سازی زمین آماری احتمال گرا مقید به توزیع فضایی رخساره های سنگی و هندسه ساختمان راه حلی مناسب را ارایه می دهد. نظر به پراکنش رابطه سرعت موج فشارشی و موج برشی ناشی از تنوع رخساره های سنگی، مدل‏سازی سرعت موج برشی با روش آمار دومتغیره مشروط به مدل سه بعدی رخساره ها به کمک نشانگرهای لرزه ای امپدانس صوتی و تخلخل لرزه ای انجام شد. بر این اساس دیگر ویژگی های مکانیکی سنگ در غالب تحقق‏های چندگانه به دست آمدند و برای تحلیل ریسک، فشار شکست سنگ و شاخص ریسک، پس از محاسبه تنش های اصلی، به کمک معیار شکست مور- کلمب محاسبه شدند. این خواص به‏صورت سه بعدی برای هر رخساره و جداگانه برای تمام شبکه های ساختمان میدان مدل شدند. برای بررسی اثر توزیع رخساره های آواری و رخساره های کربناته بر ریسک ناپایداری، مدل‏سازی به‏ترتیب در سازندهای کژدمی و داریان- گدوان با متوسط عمق m 2500 انجام شد. نتایج به‏دست‏آمده نشانگر ریسک بالای ناپایداری در رخساره های سنگی شیلی و آرژیلی و ریسک کم‏تر در رخساره های کربناته و ماسه ای‏اند که به آن معنی است که رخساره های سنگی تا حدودی ریسک ناپایداری را کنترل می‏کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1671491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!