سیاست جذب و گردش نخبگان داخل و خارج کشوری در قطب های علمی- آموزشی علوم پزشکی؛ یک مطالعه تحلیل ذینفعان

پیام:
چکیده:
مقدمه
این مطالعه به منظور ارایه راهکارهایی جهت جذب نخبگان ایرانی مقیم و غیرمقیم در کشور در قطب های علوم پزشکی و کاهش میزان فرار مغزها صورت گرفته است.
روش کار
این مطالعه به روش تحلیل ذینفعان در سال 1393 انجام شد. پروتکل و ابزارهای تحلیل ذینفعان توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت به فارسی برگردانیده شد. با استفاده از مرور شواهد و مستندات و همچنین برگزاری جلسات هم اندیشی، لیستی شامل 36 نفر در 5 بخش و 13 زیر بخش از تمامی ذینفعان در امر جذب نخبگان در کشور، شناسایی، تعریف، دسته بندی و اولویت گذاری شدند. در هر یک از این گروه ها حداقل یک ذینفع در مصاحبه های کیفی نیمه باز شرکت داده شدند. به منظور تحلیل نظام مند و عینی خصوصیات مشخص شده از تحلیل محتوا بهره گرفته شد.
یافته ها
تحلیل کیفی مطالعه بر حسب درونی یا بیرونی بودن، سطح دانش، نظرات، موضع گیری، معایب و مزایا، همسویی گروه ها، میزان منابع در اختیار و ابتکارعمل گروه های ذینفع در مورد سیاست مورد مطالعه ارایه شد. گروه های ذینفع نظرات متغیر و گاها متضادی را در این موارد ابراز کردند، اما به طور کلی بنیاد ملی نخبگان، مجریان سیاست، سیاست گذران و قطب ها به ترتیب دارای بیشترین و خود نخبگان دارای کمترین میزان قدرت و تاثیرگذاری بودند.
نتیجه گیری
به منظور دستیابی به راهکاری قابل اتکا، در مرحله اول باید قطب های علوم پزشکی، افراد نخبه و استعداد درخشان باز تعریف شوند. مبتنی بر این بازتعریف و نظرات گروه های ذینفع، مدلی مفهومی ارایه شد که تعامل قطب ها از طریق نخبگان و استعدادهای برتر در واحدهای مدیریت دانشی، تحقیقات بالینی، کرسی پژوهشی، شرکت های دانش بنیان و کارآفرینی اجتماعی را ترسیم کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1671915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!