بررسی سرواپیدمیولوژی مالاریای ویواکس به روش IFA در افراد گروه سنی 9 سال و کمتر در شهرستان های میناب و جاسک، استان هرمزگان، 93-1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
مالاریا یک بیماری مهم انگلی است که در بعضی از مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل شیوع داشته و موجب بروز برخی مشکلات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی می شود. در حال حاضر مناطق جنوب شرقی ایران از جمله مناطق مالاریاخیز محسوب می شوند که پلاسمودیوم های ویواکس و فالسیپاروم در این مناطق شیوع دارند. روش سرواپیدمیولوژی به عنوان یک روش انتخابی برای جستجوی آنتی بادی های ضد پلاسمودیوم می باشد که نتایج حاصل از این روش می تواند اطلاعات ارزنده ای در راستای برنامه حذف مالاریا فراهم آورد. هدف از این مطالعه بررسی وجود یا عدم وجود آنتی بادی ضد پلاسمودیوم در خون کودکان 9 ساله و کمتر از آن در شهرستان های میناب و جاسک از استان هرمزگان بوده است.
روش کار
در این مطالعه مقطعی تعداد 380 نمونه خون از نوک انگشت ثبت نام کنندگان به تفکیک 235 نفر (8/61%) پسر با میانگین سنی 1/6 سال و 145 نفر (2/38%) دختر با میانگین سنی 2/6 سال تهیه شد. نمونه ها به صورت گسترش های نازک و ضخیم و با استفاده از رنگ گیمسا رنگ آمیزی و مورد بررسی قرار گرفتند و مقداری از نمونه های خون تهیه شده به منظور بررسی به روش مولکولی و سرولوژی (IFA) بر روی فیلترهای DNA banking و داخل میکروتیوب ها جمع آوری شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که هیچ کدام از نمونه های تحت بررسی دارای آنتی بادی های ضد پلاسمودیوم نبودند، به عبارت دیگر هیچ گونه ای از پلاسمودیوم های ویواکس و فالسیپاروم به کودکان تحت مطالعه منتقل نشده است.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهد برنامه حذف مالاریا در مناطق تحت بررسی به خوبی پیش می رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1671916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!