تحلیلی بر روابط سیاسی قراختاییان کرمان با مغولان و حکومت ایلخانی

چکیده:
حکومت قراختاییان کرمان در حدود سال 619 ه.ق./ 1223م. و به همت براق حاجب بنیان نهاده شد. حکومتی که پس از وی نیز در میان فرزندان و نوادگانش ادامه یافته و مدت زمانی بیش از 80 سال (از 619 تا 704 ه.ق. / 1223 تا 1305م.) بر نواحی کرمان و اطراف آن اقتدار داشت. حکمرانان این دولت تازه تاسیس به رغم اوضاع نا به سامان ایران در قرن هفتم هجری نه تنها قلمرو تحت استیلای خود را از تهاجمات مغول حفظ کردند، بلکه زمینه های رونق تجاری و فرهنگی کرمان و نواحی اطراف آن را نیز فراهم ساختند. در همین راستا، پژوهش حاضر با کاربرد روش تحلیلی، نوع روابط سیاسی میان حکام این دولت با قاآن های مغول حاضر در مغولستان و همچنین ایلخانان مغول حاکم بر ایران را مورد تبیین و واکاوی قرارمی دهد. پرسش اصلی این نوشتار این است که روابط سیاسی بین حکمرانان قراختایی کرمان با قاآن های مغول و ایلخانان چگونه بوده است؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که نخستین حکام قراختایی با درایت و کاردانی تمام، روابط مسالمت آمیزی را با دربار قراقورم و سپس دربار ایلخانان مغول در پیش گرفتند و به ویژه با ازدواج های سیاسی توانستند نظر بزرگان مغول را جلب کرده و به اداره قلمرو خود بپردازند؛ اما این روند در اواخر عهد قراختاییان تغییر یافته و در نتیجه، موجبات زوال این دولت را فراهم ساخت.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1671931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!