تحلیل رخساره ای سنگی و جایگاه چینه ای افق های کانه زایی روی- سرب- باریت با میزبان کربناته- تخریبی در توالی رسوبی کرتاسه پیشین، حوضه جنوب یزد

چکیده:
توالی رسوبی کرتاسه پیشین در حوضه جنوب یزد میزبان کانه زایی های روی- سرب- باریت است. این توالی را می توان از دید موقعیت چینه ای، سن و جنس سنگ ها به سه بخش پایینی، میانی و بالائی تقسیم کرد. بخش پایینی یا سازند سنگستان به طور چیره از رسوبات تخریبی همچون کنگلومرا، ماسه سنگ، شیل، سیلتستون و آهک االیتی تشکیل یافته و با دگرشیبی آذرین پی روی گرانیت شیرکوه و سازند دگرگون شده شمشک به سن ژوراسیک قرار گرفته است. سنگ های رسوبی بخش میانی یا سازند تفت شامل شیل های غنی از مواد آلی، سیلتستون، آهک و دولومیت هستند. بخش بالائی یا سازند آبکوه (دره زنجیر) از سنگ های شیلی، آهک های نازک لایه چرت دار و مارن تشکیل یافته است و به صورت همشیب روی سازند تفت قرار می گیرد. کانه زایی های روی- سرب- باریت در توالی رسوبی میزبان بر پایه جایگاه چینه ای، سن نسبی و نوع سنگ میزبان ماده معدنی در دو افق قرار می گیرند: افق اول که کانسارهای مهدی آباد، منصورآباد و فرح آباد را دربر می گیرد، در بخش زیرین سازند تفت قرار دارد و سنگ میزبان ماده معدنی در آن شیل های غنی از مواد آلی، آهک های شیلی، سیلتستون، آهک های سیلتی و دولومیت است. افق دوم که تنها در کانسارهای مهدی آباد و منصورآباد دیده می شود، در بخش میانی سازند آبکوه تشکیل شده است. سنگ میزبان ماده معدنی در این افق شیل های سیاه و آهک های نازک لایه چرتی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!