مطالعه کوارتزهای گرمابی بر پایه کاتدولومینسانس(CL)، ریزدماسنجی و لیزر رامان در کانسار لاطلا، شمال میدوک

چکیده:
در سنگ های آتشفشانی منطقه لاطلا در شمال میدوک٬ کانسار رگه ای دارای کانی سازی عناصر پایه و گرانبها گسترش یافته است. دراین رگه ها کوارتزهای خودشکل همراه با کانه های سولفیدی (پیریت، کالکوپیریت، گالن و اسفالریت) با ساختارهای پرکننده فضاهای خالی وجود دارد. مطالعات کاتدولومینسانس روی انواع کوارتزهای رگه ای امکان تعیین نسل های مختلف کوارتز را امکان پذیر کرد. وجود منطقه بندی رشدی و رورشدی (Overgrowth) نشان از تحول چند مرحله ای کانی سازی از سیال هایی با ترکیب مختلف دارد. بالاترین دمای همگن شدگی میانبارهای سیال در مرکز بلور کوارتز 350 درجه سانتی گراد و بیش از دمای همگن شدگی آن در حاشیه دارای رورشدی با دمای پایین همگن شدگی 135 درجه سانتی گراد است. در میانبارهای سیال در این کوارتزهای گرمابی، دامنه دمای همگن شدگی از 380 درجه سانتی گراد تا 131 درجه سانتی گراد و شوری از 17/0 تا 7/7 (Wt % equi-NaCl) است. حضور CO2در شماری از نمونه های میانبارهای سیال هم به وسیله تجزیه لیزر رامان و هم ریزدماسنجی تایید شده است. شناسایی فازهای جامد در میانبارهای سیال با مطالعه سنگ نگاری میانبارهای سیال و تجزیه لیزر رامان انجام و حضور فازهای جامد فیلوسیلیکات همانند مسکوویت، ایلیت و کانی های کوارتز، کلریت، فازهای کربناتی (داواسونیت- ناتروکربنات) و اکسید آهن تایید شده است. تنها در دو نمونه فاز جامد هالیت بود. حضور فازهای غنی از بخار و غنی از مایع میانبارهای سیال و شواهد بافتی کانی ها بیانگر فرایند جوشش در طی تشکیل کوارتزهای گرمابی و کانه سازی است. نسبت ایزوتوپی گوگرد برای کانی های پیریت، کالکوپیریت، گالن و اسفالریت از ‰1- تا 8/9- متغیر است که نشانگر منشا ماگمایی برای گوگرد است. نسبت ایزوتوپی گوگرد در سیال گرمابی با توجه به میانگین دمای تشکیل کانسنگ میان ‰8/1+ تا 2/9- است. با توجه به نتایج حاصل از مطالعات ریزدماسنجی میانبارهای سیال و مطالعات لیزر رامان به نظر می رسد سیال ها و بخارهای گرمابی از یک توده ژرف ماگمایی در ژرفا از راه شکستگی ها نفوذ کرده و طی فرایندهای جوشش، آمیختگی دو سیال و واکنش سیال با سنگ دیواره سبب تشکیل کوارتزهای گرمابی همراه با کانه های سولفیدی شده است که متاثر از نفوذ توده های پورفیری جوان تر در آنهاست. شواهد موجود نشان از روند تغییر و تحولات سیال های گرمابی از منشا ماگمایی با دمای بالا به سمت اپی ترمال در منطقه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!