بررسی تاثیر تکنیک های تنفسی در مرحله دوم زایمان بر پیامد نوزادی

چکیده:
پیش زمینه و هدف
از وظایف مهم در اداره زایمان بهبود پیامد زایمان است و یک متغیر اثرگذار بر آن، روش زور زدن مادر در مرحله دوم زایمان است. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر زور زدن با استفاده از تکنیک های تنفسی بر سرانجام زایمان انجام شد. متغیرهای موردبررسی در این پژوهش طول مرحله دوم زایمان، نوع زایمان، نمره آپگار دقیقه اول و پنجم و شیوع ضربان غیرطبیعی قلب جنین بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی بالینی در بیمارستان کمالی کرج با مشارکت 166 خانم باردار نخست زا در دو گروه 83 نفری انجام شد. نمونه ها در دو گروه زور زدن با استفاده از تکنیک های تنفسی و زور زدن به صورت روتین قرار گرفتند. در گروه کنترل زور زدن به صورت روتین و با حبس نفس انجام شد. در گروه تکنیک تنفسی از مادرخواسته شد با شروع درد 2 نفس عمیق شکمی کشیده با دهان باز و کنترل بازدم 5-4 ثانیه زور بزند و زور بعدی را به نحو آموزش داده شده از سرگیرد. روند زور زدن تا لحظه خروج جنین ادامه داشت و از مرحله کرانینگ به بعد در گروه مداخله مادران هدایت شدند تا زور زدن خود را کنترل و تکنیک تنفسی فوت کردن را به صورتی که آموزش دیدند انجام دهند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه و چک لیست مشاهدات بود. تجزیه تحلیل داده ها با آزمون های کای اسکوئر، تی تست، من ویتنی و تست دقیق فیشر با سطح معنی داری p<0/05 توسط نرم افزار SPSS18 انجام شد.
یافته ها
متوسط طول مرحله دوم در دو گروه تفاوت معناداری نداشت (619/0P=) متوسط آپگار دقیقه اول و دوم در گروه تکنیک تنفسی بیشتر بود (044/0P=). شیوع ضربان غیرطبیعی قلب جنین در گروه کنترل بیشتر بود (002/0P=).
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد استفاده از تکنیک های تنفسی در مرحله دوم زایمان احتمالا پیامد نوزادی را بهبود بخشیده درحالی که روی طول مرحله دوم تاثیری ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1024 تا 1031
لینک کوتاه:
magiran.com/p1672993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!