بررسی ویژگی های خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ورودی رشته کشاورزی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قام شهر)

نویسنده:
چکیده:
با توجه به اهمیت خلاقیت و ریسک پذیری در کسب مهارت های کارآفرینی و با توجه به جایگاه آموزش عالی و نقش بخش کشاورزی در استقلال جوامع، این پژوهش با هدف بررسی ویژگی های خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ورودی رشته کشاورزی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش 338 دانشجو به تفکیک سالهای 1390، 1391 و 1392 می باشد که به روش تصادفی ساده در مجموع 268 نفر نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده های حاصله در نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس و دانکن صورت پذیرفت. نتایج نشان می دهد که ویژگی های خلاقیت و ریسک پذیری اغلب دانشجویان ضعیف و بسیار ضعیف می باشند و بین سال های مورد مطالعه از نظر ویژگی های خلاقیت و رویاپردازی با اطمینان 99 درصد و سلاست فکری و عمل گرایی با اطمینان 95 درصد اختلاف معنی داری وجود دارد. اما از نظر ریسک پذیری میان دانشجویان این سه سال (ورودی 90، 91 و 92) اختلاف معنی داری وجود ندارد. دانشجویان ورودی سال های 1390 و 1391 در ویژگی های: رویاپردازی، عمل گرایی، سلاست فکری و خلاقیت، بدون اختلاف در یک گروه قرار دارند و میزان این ویژگی از دانشجویان ورودی سال 1392 کم تر و با آن اختلاف معنی داری دارند. در مولفه ی ریسک پذیری نیز بین دانشجویان هر سه سال اختلاف معنی داری مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر پایین بودن سطح برخورداری دانشجویان مورد نظر در ویژگی های مورد مطالعه و وجود اختلاف برخی ورودی ها و نیز مشخص بودن اثر آموزش و پرورش بر تقویت خصایص کارآفرینانه بازنگری و هم چنین نقش استراتژیک کشاورزی در استقلال و رفاه اجتماعی، برنامه ریزی های جدی و نوین آموزشی ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!