جداسازی و شناسایی باکتری های مقاوم از محیط کلینیک دندانپزشکی و ارزیابی تشکیل بیوفیلم توسط آن ها

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
آلودگی باکتریایی می تواند یکی از علل عفونت های متقاطع باشد. هدف از این مطالعه، شناسایی جدایه های باکتریایی مقاوم در محیط کلینیک دندانپزشکی قبل و بعد از گندزدایی و ارزیابی تشکیل بیوفیلم توسط آن هاست.
مواد و روش کار
نمونه گیری در سال 1392 دریکی از کلینیک های دندانپزشکی شهر اصفهان انجام گرفت. نمونه ها با استفاده از روش سوآب و روش پلیت گذاری جمع آوری شدند. درروش اول، نمونه ها با استفاده از سوآب های استریل از سطوح ابزار و یونیت دندانپزشکی، قبل و بعد از گندزدایی جمع آوری شده و سپس به محیط TSB تلقیح شدند (درمجموع 60 لوله). درروش دوم، نمونه گیری از هوا با قرار دادن پلیت های نوترینت آگار و آگار خون دار در فاصله خاصی از بیمار به مدت 1 ساعت انجام شد (درمجموع 24 پلیت). سپس نمونه ها به مدت دو روز در دمای 37 درجه سلسیوس در شرایط هوازی گرما گذاری گردید. جدایه ها بر اساس ویژگی های مورفولوژیکی و بیوشیمیایی و توالی یابی ژن 16S rRNA تا سطح گونه شناسایی شدند. به علاوه قدرت تشکیل بیوفیلم توسط جدایه ها با روش میکروتیترپلیت سنجیده شد.
یافته ها
بیشتر جدایه ها، گونه های مولد اسپور باسیلوس و گونه های محیطی استافیلوکوک بودند. مهم ترین باکتری های شناسایی شده ازنظر قدرت تشکیل بیوفیلم، Staphylococcus xylosus و Bacillus safensis بودند.
نتیجه گیری
باکتری هایی که قادر به تشکیل بیوفیلم هستند، می توانند بعد از گندزدایی تجهیزات دندانی زنده بمانند و با فراهم کردن بستری برای استقرار عوامل عفونی، خطر انتقال عفونت در طی درمان های دندانی را افزایش دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!