تاثیر پری بیوتیک کیتوزان بر رشد و خاصیت ضد میکروبی لاکتوباسیلوس های پروبیوتیکی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
امروزه پری بیوتیک ها ازنظر تحریک رشد و فعالیت باکتری های روده ای مفید (پروبیوتیک ها)، خصوصیات ضد میکروبی و ضد توموری بسیار موردتوجه قرارگرفته اند. هدف از این تحقیق، بررسی اثر پری بیوتیک کیتوزان بر رشد باکتری های پروبیوتیک و خاصیت ضد میکروبی آن ها است.
مواد و روش کار
این تحقیق در سال 1389 به منظور بررسی اثر پری بیوتیک کیتوزان بر میزان رشد باکتری های پروبیوتیک 1643 Lactobacillus acidophilus PTCC و Lactobacillus casei PTCC 1608 با استفاده از رسم منحنی رشد این باکتری ها در حضور غلظت های مختلف پری بیوتیک کیتوزان انجام شد و همچنین اثر این پری بیوتیک بر خاصیت ضد میکروبی باکتری های پروبیوتیک علیه باکتری بیماری زای E.coli با استفاده از روش اثر کشت کامل و انتشار دیسک بررسی شد.
یافته ها
بر اساس آزمایش های انجام شده مشخص شد که رشد دو باکتری پروبیوتیک در حضور کیتوزان افزایش یافت و موثرترین غلظت پری بیوتیک کیتوزان 6/5 میلی گرم بر میلی لیتر به دست آمد. خاصیت ضد میکروبی باکتری های پروبیوتیک این تحقیق در حضور کیتوزان علیه E.coli به ویژه انتروهموراژیک اشریشیاکلی (EHEC) در مقایسه بازمانی که خاصیت ضد میکروبی باکتری های پروبیوتیک به تنهایی بررسی شد، افزایش یافت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این تحقیق پری بیوتیک کیتوزان به علت اثر افزایشی بر رشد و خاصیت ضدمیکروبی دو لاکتوباسیلوس پروبیوتیکی می تواند به عنوان کاندید ترکیب سینبیوتیک موثر بر باکتری های بیماری زا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!