بررسی ارتباط بین سواد سلامت و سلامت عمومی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت زابل در سال 1395

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دیابت اختلال متابولیکی است که با هیپرگلیسمی مزمن مشخص می شود. این بیماری به سیستم های مختلف بدن صدمه وارد کرده و روی کمیت و کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. سلامت عمومی تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی بیماران دیابتی دارد. از طرفی سواد سلامت به عنوان یک عامل در جهت بهبود سلامت عمومی این بیماران عمل می کند، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سواد سلامت و سلامت عمومی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام گرفت.
مواد روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود. 150 نفر بیمار که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. داده ها به وسیله سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سواد سلامت (TOFHLA) و پرسشنامه سلامت عمومی جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و روش های آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنی داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین نمره سواد سلامت 22/17±41/66 بود و افراد مورد پژوهش از نظر سواد سلامت در سطح مرزی قرار داشتند. میانگین نمره سلامت عمومی نیز 72/11±13/58 بود و وضعیت مطلوب سلامت عمومی را نشان می داد. بین سواد سلامت و سلامت عمومی ارتباط آماری مثبت معنی داری وجود داشت. 0/001=p
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که هرچه نمره سواد سلامت افراد بیشتر باشد نمره سلامت عمومی بالاتری دارند. دیابت مشکلات بالینی و روانی زیادی را به دنبال دارد و سبب محدودیت فعالیت های جسمانی و روانی افراد می شود. کاهش سواد سلامت با کاهش سلامتی از قبیل مشکلات جسمی و روان شناختی در ارتباط است. بطور کلی سواد سلامت و سلامت عمومی دو مقوله ای هستند که بیماران دیابتی هنوز نیازمند آموزش بیشتری در این زمینه می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!