کاربرد الگوریتم هوش جمعی کلونی زنبورهای مصنوعی در بهینه سازی تخمین و پهنه بندی شدت فرسایش باد با استفاده از داده های ژئومورفولوژی (مطالعه موردی: حوضه آبریز دشت بیرجند، استان خراسان جنوبی)

چکیده:
برای تخمین شدت فرسایش باد که وسیع ترین قلمرو فعالیت را دارد، استفاده از مدل های منطقه ای اجتناب ناپذیر است. این مدل ها، تجربی بوده و مبتنی بر مولفه هایی هستند که از طریق امتیازدهی در آستانه های تعیین شده به تخمین فرسایش منجر می شوند. تفاوت تجربیات و متغیر بودن مولفه های ورودی این مدل ها، باعث بروز ناسازگاری و کاهش قابلیت اعتماد تخمین ها می شود. هدف از این مطالعه، بهینه سازی تخمین فرسایش باد در حوضه آبریز دشت بیرجند از طریق کمینه نمودن ناسازگاری امتیازات مولفه های ورودی مدل مورد استفاده است. برای این منظور، مدل تجربی پهنه بندی شدت فرسایش باد سازمان جنگل ها و مراتع ایران با استفاده از الگوریتم هوش جمعی کلونی زنبورهای مصنوعی، بهینه سازی شده است. پس از تعیین امتیازات مولفه های مدل اولیه، منطقه مورد مطالعه به پیکسل های 200×200 مترمربعی تبدیل و با استفاده از دستگاه مختصات قطبی به 82 ناحیه تقسیم شد. سپس الگوریتم بهینه سازی کلونی زنبورها در سه مرحله شامل: 1- تخصیص، 2- پایش و 3- نتیجه گیری توسط زنبورها، اجرا و پیکسل های با بیشترین پتانسیل فرسایش شناسایی شده اند. نتایج، نشانگر انتقال حدود 49% از مساحت طبقات فرسایش باد در مدل سازمان جنگل ها و مراتع ایران به طبقات فرسایشی بالاتر در روش الگوریتم کلونی زنبورها است. بر این اساس، الگوریتم کلونی زنبورها حساسیت بسیار زیادی در ارائه طبقه بندی کلاس های فرسایش باد دارد. آزمون واریانس مساحت کلاس های فرسایشی حاصل از دو روش، حاکی از قابلیت اطمینان بیشتر به نتایج روش الگوریتم کلونی زنبورها است. بیشترین نرخ فرسایش در لندفرم مخروط افکنه ها رخ داده و بیش از 90% کانون های فرسایش در واحد ژئومورفولوژیک دشت سر واقع شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1674047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!