کاهش بازتاب های مصنوعی در مدل سازی عددی داده های عملیات لرزه نگاری

چکیده:
تفسیر دقیق داده های لرزه نگاری به منظور اکتشاف ذخایر هیدروکربنی و همچنین، طراحی عملیات برداشت داده های لرزه نگاری همواره یکی از اساسی ترین چالش های پیش رو در اکتشاف نفت و گاز بوده است. مدل سازی و شبیه سازی عددی لرزه نگاشت ها یکی از ابزارهای مهم محققان و کارشناسان در تفسیر کمی و کیفی دادهای لرزه نگاری محسوب می شود. ازآن جهت که با کمک لرزه نگاشت مصنوعی و مقایسه یک لرزه نگاشت مصنوعی با لرزه نگاشت واقعی تفسیر بهتر و دقیق تری از مخازن نفتی نهفته در زمین به عمل می آید، لذا تولید یک لرزه نگاشت مصنوعی بسیار دقیق و مناسب یکی از مباحث مهم مدل سازی است. در مدل سازی عددی، به علت محدودیت حافظه ی رایانه نمی توان ابعاد مدل را بی نهایت در نظر گرفت و به ناچار باید ابعاد مدل را محدود کرد. این محدود کردن، موجب ایجاد بازتاب های ناخواسته در مدل می شود. به منظور تضعیف این بازتاب ها روش های بسیاری معرفی شده که پرکاربردترین آنها، روش لایه جاذب کاملا جور شده1 ( PML) است، که عموما محققان در پی بهبود این روش می باشند. در این مقاله با معرفی الگوریتم جدیدی با ترکیب روش PML و روش مرز جاذب2 ( ABC) علاوه بر اینکه تضعیف بازتاب ها بهتر صورت گرفته، زمان و حجم محاسبات نیز کاهش یافته است. از طرفی، نتایج این روش با نتایج مدل سازی حاصل از نرم افزار صنعتی OMNI® مقایسه شده و نشان داده شده که روش معرفی شده با حجم محاسبات بسیار کمتر نسبت به این نرم افزار، نتایج مطلوبی از مدل سازی ارائه می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1674199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!