بررسی پلیمرهای فروسنی به عنوان کاتالیست نرخ سوزش پیشرانه ها

نویسنده:
چکیده:
نمای فشار کم و نرخ سوزش پایدار از خصوصیات کلیدی پیشرانه های جامد عالی هستند. اضافه کردن کاتالیست نرخ سوزش به پیشرانه، نرخ سوزش را افزایش و نمای فشار را کاهش می دهد. انواع زیادی از کاتالیست های نرخ سوزش نظیر نانو ذرات فلزی، اکسید های فلزات واسطه، کی لیت های فلزی (کی لیت های فلز آلی)وجود دارند. در میان تمام کاتالیست های )Fc( و کاتالیست های بر پایه فروسن نرخ سوزش، کاتالیست های بر پایه ی فروسن، به علت همگن بودن میکروسکوپی بهتر، اشتعال پذیری مناسب پیشرانه و سازگاری مناسب با پیونددهنده آلی، نسبت به سایر کاتالیست ها بیشترین استفاده را دارند. اما، کاتالیست های بر پایه فروسن به راحتی مهاجرت کرده، موجب تخریب پیشرانه، حین انبارش و کاهش عمر استفاده از راکت ها می شود. کاتالیست های فروسنی پلیمری نسل جدید این کاتالیست ها هستند که با حفظ ویژگی های مثبت آن ها، مشکل مهاجرت را نیز تا حدود بسیار زیادی حل کرده اند. این کاتالیست ها دارای ساختار پلیمری بوده که گروه فروسن می تواند در زنجیر اصلی یا زنجیر جانبی آن قرار گیرد. در این پژوهش ضمن معرفی کاتالیست های نرخ سوزش فروسنی پلیمری، به بررسی انواع آن ها، نحوه سنتز و نتایج بکارگیری آن ها و پدیده مهاجرت در پیشرانه ها در مقایسه با سایر کاتالیست ها پرداخته شده است. مطالعات انجام شده در این پژوهش نشان داد کاتالیست های فروسنی پلیمری از طریق پلیمرشدن حلقه گشا، رادیکال آزاد، اتم و کلیک سنتز می شوند. همچنین استفاده از کاتالیست (ATRP) انتقال دهنده رادیکال فروسنی پلیمری ابرشاخه ای نسبت به کاتالیست فروسنی متصل به گروه کوچک مولکول، در زمان یکسان تا 90 % میزان مهاجرت را کاهش داده است. میزان آهن موجود در کاتالیست، وزن مولکولی پلیمر، محل قرارگیری فروسن در ساختار پلیمر و میزان خطی بودن ساختار پلیمر از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در عملکرد این کاتالیست ها به شمار می روند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1674964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!