رهیافت نوین ارتقاء سطح امنیت شهر تهران با رویکرد پدافند غیرعامل

چکیده:
امروزه که انجام هرگونه اقدامی در سیستم پیچیده نظام شهری بدون بهره گیری از ظرفیت های درونی آن تقریبا غیر ممکن است. تجارب پیمایشی نگارندگان حاکی از آن است که ارتقاء سطح امنیت نیز در این امر مستثنی نیست و درواقع رویکرد های متمرکز و از بالا به پایین جهت عملیاتی نمودن رهیافت های مورد نیاز با هدف ارتقاء امنیت در عمل از سطح بالایی از موفقیت آمیزی برخوردار نمی باشند. چرا که اگر محتوی شهر که همان ساکنین آن هستند، همگام با این رهیافت ها نشود و جهت تحقق این رهیافت ها درگیر نشود؛ محقق نمودن آن ها نیازی مبرم به صرف هزینه های گزاف جهت اجرایی نمودن هریک از رهیافت ها و انجام نظارت های دائمی با هدف جلوگیری از هرگونه تخطی می باشد. بنابراین ضروری است که جهت تحقق این امر به دنبال رهیافت هایی نوین بود. در این بین نتایج حاصل از تجارب نگارندگان و نظریات نوین حاکی از آن است که تنها رهیافت پیشرو تقسیم شهر به واحد های محلی خرد و ایجاد انگیزه و هدف مشترک ارتقاء امنیت در ساکنین محلات به عنوان منفعت مشترک همه آنها و در ادامه، ارتقاء سطح امنیت در این واحد ها با مشارکت ساکنین و درنهایت ارتقاء امنیت کل شهر به واسطه تحقق سطح بالایی از امنیت در واحدهای خرد آن است. از مقوله های مهم در امر ارتقاء سطح امنیت مقوله های مربوط به عوامل کالبدی می باشد. درواقع وجود کالبدی با آسیب پذیری حداقل دربرابر فجایع و برنامه ریزی آن به نحوی که انگیزه حملات نظامی در آن به حداقل برسد تاثیر بسزایی در افزایش امنیت ساکنین می تواند داشته باشد. درمیان مقوله های کالبدی، مکانیابی مناسب کاربری های شاخص به عنوان آن دسته از کاربری هایی که که نقش بسیار حساسی در آسیب پذیری شهر داشته و می توان پس از فجایع به کمک آنها اراضی محدوده آسیب دیده را مدیریت کرد؛ نقش بسیار مهمی را در ارتقاء سطح امنیت ایفا می کند. در واقع ضروری است که با مشارکت ساکنین الگوی بهینه ای جهت قرارگیری این کاربری های ارائه داد. الگویی که به واسطه درگیرنمودن ساکنین محله و وجود مقیاس خرد محلی تحقق پذیری آن با حداقل موانع همراه است. در این راستا در تحقیق پیش رو سعی شده است که پس از بیان اصول مشارکت و محله گرایی و تدقیق این کاربری ها، در محله ای به عنوان نمونه کلیه کاربری های شاخص مکان یابی می شوند که محله منتخب این تحقیق، محله باغ ملی واقع در منطقه12 تهران می باشد و در نهایت شیوه تحقق این امر به واسطه مشارکت ساکنان ارائه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!