نقش بهبود فضای کسب و کار در کشور در ساماندهی شهر تهران

چکیده:
فضای کسب و کار به آن دسته از عوامل موثر بر عملکرد بنگاه های اقتصادی گفته می شود که مدیران بنگاه ها نمی توانند آنها را تغییر داده یا بهبود بخشند. فضای کسب و کار از جمله شاخص های تعیین کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. محیط فضای کسب و کار در کشورها هرچه شفاف تر و رقابتی تری باشد، منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها، ورود سرمایه های داخلی و خارجی به بخش تولید و رونق فعالیتهای مولد و کاهش انواع فعالیتهای کاذب و واسطه گری ها می شود. بخش زیادی از وضعیت رکودی حاکم بر فضای کسب و کار کشور که سالهاست ادامه دارد، نتیجه عدم اعتماد سرمایه گذاران برای ورود به بخش تولید به دلیل پایین بودن وضعیت شاخص های فضای کسب و کار در کشور است. این امر نه تنها موجب سوق پیدا کردن سرمایه ها به بخش های غیرتولیدی می شود، بلکه اشتغال در همه مناطق کشور را نیز بشدت تحت تاثیر قرار می دهد و سیل بیکاران نیز به فعالیت های غیرمولد روی می آورند که تمرکز فعالیت های غیرمولد هم در شهرهای بزرگ بویژه تهران است. ظرفیت جذب مهاجران در تهران از طریق ورود سرمایه هایی که بجای تولید در جای جای کشور به دلیل عملکرد و سود بیشتر سر از تهران در می آورند، ناشی می شود. این وضعیت به طور مستقیم و غیرمستقیم تهران را تحت تاثیر قرار داده و بیشتر تلاش هایی که برای ساماندهی این شهر انجام می شود را خنثی می کند.
مقاله حاضر با روش توصیفی - تحلیلی به دنبال بررسی و تحلیل نقش بهبود شاخص های فضای کسب و کار کشور در رونق فعالیت های تولیدی در همه مناطق کشور و پایین آمدن میزان فعالیت های واسطه ای و غیرتولیدی که عمدتا در شهرهای بزرگ و بویژه تهران سودآوری دارند و موجب جذب مهاجران بیشتر به تهران می شود، در ساماندهی شهر تهران می باشد. به نظر می رسد توجه به این امر نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال و کاهش بسیاری از مسایل سوء در کشور می شود، بلکه می تواند در ساماندهی شهر تهران و کاهش فشار به این شهر نیز موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!