بررسی علل و پیامدهای خشم در سازمان ها و ارائه راهکارهای مدیریتی

چکیده:
محل کار افراد یکی از مکانهای تعامل اجتماعی است که در آن زمینه های زیادی برای در هم ریختگی ذهن افراد وجود دارد. درک زمینه ها و پیامدهای و راهکارهای مدیریت خشم در سازمان به جهت افزایش اثربخشی کارکنان و بهره وری سازمان مهم است؛ هدف پژوهش حاضر بررسی علل و پیامدهای خشم در سازمان و ارائه راهکار برای مدیریت آن می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق روش پژوهش کیفی است؛ برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل تم استفاده شده است. یافته های حاصل از 10 مصاحبه انجام گرفته، 3 تم اصلی عوامل ایجاد کننده خشم؛ 2 تم پیامدهای ناشی از خشم؛ 4 تم راهکارهای کنترل و مقابله با خشم می باشند و 4 عامل تعدیل کننده شامل 1- جنسیت 2- تجربه 3- نوع مشتریان و 4- آموزش را شامل می شود. بر اساس این یافته ها تصمیمات سازمان و مدیریت، رفتار و انتظارات مشتریان و ماهیت کار باعث تجربه خشم در محل کار می شوند. همچنین پیامدهای ناشی از ابراز خشم توسط کارکنان نیز شامل پیامدهای شخصی (مانند تاثیر بر روی روابط خانوادگی و بیماری) و پیامدهای سازمانی (مانند کاهش بازدهی و بهره وری سازمان) می باشند.
بر اساس این یافته ها تصمیمات سازمان و مدیریت، رفتار و انتظارات مشتریان و ماهیت کار باعث تجربه خشم در محل کار می شوند. همچنین پیامدهای ناشی از ابراز خشم توسط کارکنان نیز شامل پیامدهای شخصی (مانند تاثیر بر روی روابط خانوادگی و بیماری) و پیامدهای سازمانی (مانند کاهش بازدهی و بهره وری سازمان) می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!