نوآوری های ادبی و زبانی در شعر شهریار

پیام:
چکیده:
شهریار از استادان مسلم و شاعران توانای معاصر ایران است که در زمینه ها و موضوعات مختلف، شعر سروده و یادگارهای ارزنده ای از خود به جا گذاشته است. تنوع و رنگارنگی موضوعات و مضامین، قالب و فرم در دیوان او جایگاهی را بدو اختصاص داده که آن پایگاه بزرگ هنری، نادر است و فقط از آن او. قریب به اتفاق دیوان فارسی شهریار از منظر شکل و فرم، شعر سنتی و بالاخص غزل است ولی شهریار در این شعرهای سنتی نوآوری خاص و خارق العاده ای را به منصه ظهور می گذارد که خواننده را به ناگزیر به اعجاب وا می دارد و به ستایش شهریار غزل می پردازد البته در این غزل و شعرسنتی، شهریار از تحولات اجتماعی، محیطی و ادبی عصر خود غافل نبوده است، او در دیوان فارسی خود، بسیاری از مفردات، تعبیرات، ترکیبات، نحو زبان، فرم و ساختار نو و جدید را در شعر خود به کار می برد از این جاست که می توان به خلاقیت این شاعر توانا در حیطه نوآوری پی برد، بالاخص نوآوری ادبی او که با ابداع و تصرف در حیطه های مختلف زبان و بیان، می توان به فرهنگ عظیم و غنی نوآوری او پی برد و استناد کرد؛ زبان عامیانه و مردم پسند و ساده با چاشنی عشق و شکست عشق و غم و اندوه آن سیمای شاعر نوآور رمانتیسم را در پیش چشم خواننده تجلی می کند و عظمت انسان دوستی و تعهد مدار و مصلح اجتماعی او، معلمان بزرگ و واعظان بنام اخلاقی گذشته را در ذهن تداعی می کند و ایستادن در چنین مرحله برزخ بین باورهای ارزش مدارانه انسانی با شکست و گلایه و غمگینی، نادره حالی ست که شاید بین شاعران نوپرداز فقط از آن شهریار باشد و بس. توانایی شاعر در عرصه های مختلف تنوع قالب ها از غزل و قصیده و مثنوی تا رباعی و حتی شعر نو و نیمایی نادره کاری ست که از کیمیاگری شهریار بر می آید و بس و موضوعات اخلاقی و متعهدانه و بالاخص شعر دینی و مذهبی و منقبت بزرگان دین نیز، عرصه دیگری ست از توانایی و نوآوری استاد سخن در عصر جنگ و آهن. این مقاله به شیوه توصیفی، تحلیلی و مقایسه ای تحقق یافته و از روش اسنادی و کتابخانه ای در تدوین آن بهره جسته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675343 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!