تاثیر سه روش آب درمانی، ورزش با الگوی اکستانسیونی و فلکسیونی بر استقامت عضلات تنه و شدت درد در زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمردرد از شایع ترین بیماری ها در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه است که 70 تا 80% از افراد بالغ در زندگی خود به آن مبتلا می شوند. تحقیق حاضر، به بررسی تاثیر سه روش تمرینی آب درمانی، تمرینات اکستانسیونی مکنزی و فلکسیونی ویلیامز، بر استقامت عضلات تنه و شدت درد در زنان مبتلا به کمردرد مزمن می پردازد.
مواد و روش ها
آزمودنی های این کارآزمایی بالینی، 68 زن 21 تا 27 ساله ی مبتلا به کمردرد مزمن هستند که به طور هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در چهار گروه «تمرینات منتخب آب درمانی، تمرینات مکنزی، تمرینات ویلیامز و گروه کنترل» قرار گرفتند. استقامت عضلات فلکسور و اکستنسور تنه ی آزمودنی ها و شدت درد آنان در پیش و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. گروه های تجربی تمرینات را طی دوازده هفته با جلسات 45 دقیقه ای، سه بار در هفته اجرا کردند. تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه انجام شد.
یافته ها
مقایسه ی میانگین پیش و پس آزمون استقامت فلکسور و اکستنسور تنه ی گروه های تجربی اختلاف معناداری را نشان داد (0/001p=)؛ ولی نسبت استقامت فلکسور به اکستنسور تنه فقط در گروه تمرینات ویلیامز اختلاف معنادار داشت (0/001p=) و کاهش معنادار شدت درد در دو برنامه ی آب درمانی و ویلیامز مشاهده شد (0/001p=).
نتیجه گیری
با توجه به اثربخشی برنامه های تمرینی آب درمانی و الگوی فلکسیونی ویلیامز بر شدت درد و نسبت استقامت عضلات فلکسور به اکستنسور ستون فقرات، انجام این تمرینات به بیماران مبتلا به کمردرد مزمن توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1690 تا 1702
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!