بررسی سلامت معنوی دانشجویان پیراپزشکی: ضرورت نیازمند توجه بیشتر

پیام:
چکیده:
مقدمه
بعد معنوی سلامت نقش مهمی در احساس خوب بودن و کیفیت زندگی انسان دارد. این پژوهش با هدف تعیین میزان سلامت معنوی دانشجویان پرستاری و اتاق عمل دانشکده علوم پزشکی لارستان، در سال 1394 انجام گرفته است.
روش
در این مطالعه توصیفی مقطعی جامعه پژوهش شامل 254 نفر از دانشجویان پرستاری و اتاق عمل شاغل به تحصیل در دانشکده علوم پزشکی لارستان بود که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سلامت معنوی پولتزین و الیسون بود. به لحاظ اخلاقی، دانشجویان به صورت آگاهانه و دوطلبانه، پس از ارائه توضیحات لازم در رابطه با اهداف پژوهش وارد مطالعه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 16 استفاده گردید.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نمره سلامت معنوی دانشجویان 79/6±58/81 و در سطح متوسط بود. نمره بعد سلامت مذهبی 51/3±65/34 و نمره بعد سلامت وجودی 98/3±93/46 بود. 07/23 درصد از دانشجویان از سطح سلامت معنوی پایین، 11/75 درصد از سطح سلامت معنوی متوسط و 8/1 درصد از سطح سلامت معنوی بالا برخوردار بودند. بین میانگین نمره سلامت معنوی و جنسیت دانشجویان ارتباط معنی داری وجود داشت و دانشجویان پسر سلامت معنوی پایین تری داشتند. سلامت معنوی با سایر ویژگی های جمعیت شناسی شامل سن، رشته تحصیلی، وضعیت سکونت و وضعیت تاهل ارتباط معنی داری نداشت.
بحث و نتیجه گیری
یافته های پژوهش بر پرداختن به سلامت معنوی دانشجویان دلالت دارد. گنجانیدن موضوع معنویت در محتوای تئوری و عملی دروس رشته های علوم پزشکی، آموزش و ترویج الگوهای مذهبی در دانشگاه ها برای بهبود سلامت معنوی دانشجویان، توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!