«یادداشت تحقیقاتی» بررسی آزمایشگاهی الگوی آبشستگی پیرامون گروه پایه سه تایی واگرا-عمودی و همگرا-عمودی مستقر در قوس 180 درجه تند

چکیده:
الگوی غالب رودخانه ها در پلان بصورت پیچانرودی می باشد. با استقرار پایه های پل در رودخانه یک سلسله جریان های گردابی ایجاد می شود. این گردابه ها عامل اصلی آبشستگی به حساب می آیند که در دراز مدت باعث ایجاد چاله آبشستگی در محل پایه پل می شوند. آبشستگی موضعی عامل اصلی خرابی پل ها در سراسر جهان می باشد. از آنجا که رودخانه های پیچانرود متداول ترین نوع رودخانه ها در پلان می باشند، در این تحقیق به مطالعه آبشستگی حول گروه پایه سه تایی واگرا-عمودی و گروه پایه سه تایی همگرا-عمودی در موقعیت 90 درجه در امتداد جریان و در صفحه عمود بر جهت جریان پرداخته شده است. بدین منظور آزمایش هایی در کانال با قوس 180 درجه تند (نسبت شعاع مرکزی قوس به عرض کانال 2) در شرایط آستانه حرکت و با رسوبات بستر با قطر متوسط 5/1 میلی متر انجام گرفت. نتایج نشان می دهد که در انتهای آزمایش در هر دو گروه پایه سه تایی همگرا-عمودی و واگرا-عمودی در حالت استقرار در جهت جریان، آبشستگی حول پایه اول کج و پایه دوم عمودی از مقادیر یکسانی برخوردارند. همچنین تغییرات بستر در حالت استقرار عمود بر جهت جریان نسبت به حالت در امتداد جریان بیشتر شد. بیشینه عمق آبشستگی در گروه پایه های همگرا-عمودی از گروه پایه واگرا-عمودی با استقرار در صفحه عمود بر جهت جریان، حدود 20 درصد بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!