جداسازی و کشت سلول های فیبروبلاست پوستی از نوزاد موش سوری به روشی ساده و ارزان

چکیده:
مقدمه
کشت سلولی یکی از تکنیک های اصلی مورد استفاده در تحقیقات علمی امروز می باشد که به سه صورت انجام می شود: کشت اولیه، کشت ثانویه یا پاساژ سلولی و خریدن سلول های نامیرا از بانک های سلولی. سلول فیبروبلاست یکی از اجزای مهم بافت همبند می باشد که تقریبا در همه جای بدن یافت می شود. سلول های فیبروبلاست بر اساس موقعیت قرارگیری، نقش های عملکردی و مورفولوژی گوناگونی را دارا می باشند. هدف ما در این طرح ساده سازی از طریق نوآوری و بومی سازی، و به دست آوردن سلول های فیبروبلاست پوستی نوزاد موش به منظوراستفاده از این سلول ها برای مطالعات بعدی بود.
مواد و روش ها
برای انجام این پروژه از نوزاد موش یک تا دو روزه از نژاد سوری استفاده شد. قبل از شروع کار ابتدا تمام وسایل ازجمله ست جراحی و ظروف کشت و بافرها و... توسط اتوکلاو در دمای 121 درجه سانتیگراد و فشارشدید استریل شدند، همچنین محیط کار توسط الکل 70% و لامپ UV استریل شدند. ابتدا نوزادهای موش زیر هود بیولوژی و با ابزار استریل در الکل 70 درصد کشته واستریل شدند و سپس سلول های فیبروبلاست پوستی از این موش ها جدا شد. علاوه بر این سلول های فیبروبلاست پوستی کشت داه شده جهت رشد بیشتر از محیط اولیه به یک محیط تازه و جدید منتقل شدند و اولین پاساژ سلولی بر روی این سلول ها انجام شد.
نتایج
سلول های فیبروبلاست کشت داده شده در روزهای مختلف از لحاظ میزان رشد و مورفولوژی توسط میکروسکوپ فلوئورسنت (Olympus) با بزرگنمایی 10 مورد بررسی قرار گرفتند، که این سلول ها از نظر مورفولوژی مناسب بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه حاضر، سادگی این روش، عدم نیاز به صرف هزینه زیاد و استریل بودن شرایط بدون استفاده از آنتی بیوتیک و ضد قارچ ،استفاده از این روش برای جداسازی و کشت سلول ها در مطالعات مختلف را منطقی می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!