اثرات ضد دردی کلرفنیرامین در بیهوشی موش صحرائی با ترکیب آسپرومازین- کتامین

چکیده:
زمینه و هدف
اخیرا آنتی هیستامین ها به عنوان عوامل کاهش دهنده درد مورد توجه قرار گرفته اند. هدف از مطالعه حاضر، تحقیق ایجاد بی دردی کلرفنیرامین در طی بیهوشی با ترکیب آسپرومازین- کتامین و انجام عمل جراحی در موش صحرائی بود.
مواد و روش کار
تعداد 20 سر موش صحرائی بالغ به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. درگروه اول کلرفنیرامین تزریق شده و 30 دقیقه بعد آسپرومازین - کتامین تزریق شد؛ در گروه دوم ابتدا نرمال سالین تزریق شد و سپس ترکیب آسپرومازین - کتامین تزریق گردید. ارزیابی رفلکس های درد از طریق آزمون فشردن پنجه پا ، دم و واکنش موش صحرائی به عمل لاپاراتومی در طی بیهوشی صورت گرفت. زمان القاء بیهوشی، طول دوره بیهوشی سبک، زمان بیهوشی جراحی، مدت زمان لازم برای راه رفتن، تعداد ضربان قلب و تنفس اندازه گیری شد.
نتایج
طول مدت بیهوشی سبک در گروه 2 کوتاهتر از گروه 1 بود (05/0 P <). رتبه درد لاپاراتومی در گروه اول و گروه دوم از نظر آماری تفاوت معنی دار با همدیگر داشتند. در دو گروه رفلکس درد ناشی از فشردن پنجه پا و دم تفاوت معنی دار با همدیگر نداشتند. ضربان قلب در موش های صحرائی در هر دو گروه در مقایسه با هم تغییر آماری معنی دار نشان نداد.
نتیجه گیری
کلرفنیرامین به عنوان یک داروی پیش بیهوشی با ترکیب آسپرومازین- کتامین در موش صحرائی بیهوشی متعادل مناسبی را القاء می کند. به این ترتیب، کلرفنیرامین در موش صحرائی می تواند به عنوان یک ماده پیش بیهوشی در ترکیب با آسپرومازین- کتامین در اعمال جراحی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!