ارزیابی داده های ماهواره ایTRMM 3B42RT V7 و CMORPH به منظور تخمین بارش در حوضه گرگانرود

چکیده:
با توجه به اهمیت داده های بارش در علوم مختلف و عدم وجود شبکه ی باران سنجی گسترده و مناسب لازم است داده های بارش به نحوی برآورد شوند. یکی از بهترین راه های برآورد بارش، استفاده از داده های ماهواره ای است. البته ضروری است که ارزیابی دقت این داده ها قبل از استفاده انجام شود. در مقاله حاضر به ارزیابی دقت داده های بارش ماهواره ای CMORPH و 3B42RT V7 TRMM در حوضه گرگانرود پرداخته شده است. بدین منظور داده های بارش این دو پایگاه با داده های بارش مشاهده ای شش ایستگاه تمر، رامیان، بهلکه داشلی، سدگرگان، فاضل آباد، غفارحاجی در سال های آبی83-1382 لغایت 86-1385 مقایسه شد. معیار های ضریب همبستگی، میانگین انحراف خطا، میانگین مجذور مربع خطا، ضریب تغییرات میانگین مجذور مربع خطا، انحراف نسبی، احتمال آشکار سازی، نرخ هشدار اشتباه و شاخص موفقیت بحرانی برای بارش های هر دو ماهواره محاسبه شد. نتایج نشان می دهد که داده های ماهواره ای در مقیاس ماهانه و فصلی از دقت بالا تری نسبت به مقیاس روزانه برخوردار هستند. بیشترین همبستگی داده های TRMM 3B42RT V7 و CMORPH با داده های مشاهده ای، مربوط به متوسط بارش مرداد ماه ایستگاه غفارحاجی و به ترتیب با ضریب همبستگی 0.93 و 0.85 می باشد. بررسی ها نشان می دهد که ماهواره های CMORPH وV7 TRMM 3B42RT مقدار بارش را کم تر از مقدار مشاهداتی تخمین زده اند. همچنین CMORPH احتمال آشکار سازی و شاخص موفقیت بحرانی بهتر اما نرخ هشدار اشتباه بد تری نسبت بهV7 TRMM 3B42RT از خود نشان داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1675952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!