ارزیابی پوسچر سر و تنه مردان مبتلا به سردرد با منشا گردن از طریق عکاسی: یک مطالعه مقدماتی

چکیده:
مقدمه
سردرد با منشا گردن (Cervicogenic headache)، یکی از انواع سردردهای مزمن و مکرر است که در اثر اختلالات عضلانی- اسکلتی گردن به وجود می آید. با توجه به مشکلات عضلانی مشاهده شده در بیماران مبتلا به سردرد با منشا گردن، ارتباط اختلال عملکرد عضلات گردنی با پوسچر سر و گردن و ارتباط بین انحناهای ستون فقرات و راستای لگن، ارزیابی پوسچر در این بیماران اهمیت می یابد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی پوسچر استاتیک ستون فقرات و لگن با بررسی زوایای مختلف از طریق عکاسی در حالت ایستاده بود.
مواد و روش ها
این مطالعه مورد- شاهدی بر روی 10 مرد مبتلا به سردرد با منشا گردن و 10 مرد سالم با سن و شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI) همسان انجام شد. با استفاده از یک دوربین دیجیتال، از نماهای خلفی، قدامی و کناری آزمودنی ها عکس برداری با سه بار تکرار صورت گرفت و سپس زوایای پوسچرال با استفاده از نرم افزار AutoCAD اندازه گیری گردید.
یافته ها
از بین زوایای اندازه گیری شده، میانگین زاویه گردن (2T-2C) (022/0 = P)، راستای افقی سر (001/0 = P)، راستای افقی اسکاپولاها (001/0 > P)، راستای افقی خارهای خاصره قدامی فوقانی (031/0 = P) و راستای افقی خارهای خاصره خلفی فوقانی (038/0 = P) بین دو گروه تفاوت معنی داری داشت. پایایی درون آزمونگر در همه زوایای پوسچرال اندازه گیری گردید و مقدار بالا و قابل قبولی [72/0 < Intraclass Correlation Coefficient (ICC)] به دست آمد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد پوزیشن ناحیه فوقانی ستون فقرات گردنی مردان مبتلا به سردرد با منشا گردن در مقایسه با افراد سالم تفاوت دارد و مهره دوم گردنی نسبت به ستون فقرات گردنی- سینه ای جلوتر قرار گرفته است. از این رو، زاویه گردن می تواند شاخص خوبی برای نشان دادن راستای قرارگیری مهره دوم گردنی از طریق عکاسی با دوربین دیجیتال باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
227
لینک کوتاه:
magiran.com/p1679009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!