بررسی و مقایسه فنول ها و فلاوونوئیدها درگیاه و کالوس درمنه کوهی (Artemisia aucheri Boiss.) در برابر محرک های نوری و اشعه UV در کشت آزمایشگاهی (In Vivo)

چکیده:
عوامل اقلیمی بر تولید متابولیت های ثانویه گیاهان تاثیرگذار هستند. فنول ها و فلاوونوئیدها از مهمترین ترکیب های ثانویه گیاهان می باشند. در این مقاله هدف بررسی تاثیر نور با فرکانس های متفاوت بر تولید فنول ها و فلاوونوئیدها در گیاه Artemisia aucheri یا درمنه کوهی بود. از محیط کشت جامد موراشینگ و اسکوگ بدون تنظیم کننده های رشد استفاده شد. محیط کشت ها در اتاق کشت در شرایط استریل، تحت دمای 2±25 و شرایط نوری متفاوت با تیمارهای مختلف بودند. شرایط نوری آزمایش، استفاده از تابش های نوری 1000، 2000 و 3000 لوکس بود. علاوه بر آن تیمار اشعه UV با شدت 320 نانومتر و تیمار تاریکی هم در نظر گرفته شد. سنجش فنول ها و فلاوونوئیدها با روش اسپکترومتری انجام شد و برای تحلیل داده ها و رسم نمودارها از نرم افزارهای SPSS نسخه 20 و برنامه Excel استفاده شد. در طول آزمایش داده های حاصل میانگین سه تکرار ±SD بوده و نتایج براساس آزمون ANOVA یک طرفه، پس آزمون Tukey و اختلاف معنی دار براساس P≤0.05، بررسی شد. با توجه به آنالیز آماری نتایج، مشخص گردید که اشعه UV بر روی تولید فنول ها و فلاوونوئیدها تاثیرگذار است، به طوری که اشعه باعث کاهش میزان فلاوونوئیدها و افزایش فنول ها شده است. تاثیر نور متفاوت بوده و به بررسی های بیشتری نیاز دارد. در مورد کالوس ها نیز نتایج متفاوتی بدست آمد. با توجه به داده های حاصل می توان نتیجه گرفت که نور و به ویژه اشعه UV بر تولید تعدادی از ترکیب های ثانویه گیاه (فنول ها و فلاوونوئیدها) موثر است و با توجه به ارتباط این ترکیب ها با فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه، بررسی چگونگی تاثیرات این فاکتور محیطی می تواند مورد توجه قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 167
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!