بررسی خصوصیات تحمل به خشکی در لاین گندم جهش یافته در مراحل جوانه زنی و گیاه بالغ

چکیده:
مقدمه
پیش بینی افزایش جمعیت جهان به حدود 8 میلیارد تا سال 2030، چالش های عمده ای را برای بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی ایجاد می نماید (Smol، 2012). گندم یکی از غلات اصلی محسوب می شود که برای تغذیه بخش عظیمی از جوامع انسانی استفاده می شود. آرد گندم مهم ترین آرد مورد مصرف برای تولید نان در ایران است (Nour-Mohamadi et al.، 2009). امروزه کمبود آب یکی از چالش های مهم برای رشد گیاه در کل جهان محسوب می شود. استراتژی های زیادی برای اصلاح گیاهان به تنش خشکی به کار گرفته می شود، در این میان پرتوتابی رهیافت مناسبی برای بهبود سطح تنوع ژنتیکی در کوتاه مدت به نظر می رسد. این مطالعه برای تعیین پاسخ لاین جهش یافته ی T65588 (حاصل پرتوتابی گاما روی رقم طبسی) به تنش خشکی پی ریزی شده است.
مواد و روش ها
تعدادی از صفات در دو مرحله جوانه زنی و گیاه بالغ در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار موردبررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج تجزیه واریانس در آزمایش جوانه زنی نشان داد که اثرتنشخشکی برای کلیه صفات و اثر ژنوتیپ برای نرخ جوانه زنی و طول ساقه چه و طولریشه چه با احتمال یک درصد معنی دار بود. همچنین معنی دار شدن اثر متقابل تنش در ژنوتیپ در صفات نرخ جوانه زنی و طول ساقه چه و طولریشه چه و وزن خشک ساقه چه نشانمی دهدکه عکس العمل ژنوتیپ ها نسبت به تغییرات پلی اتیلن گلیکول یکسان نبوده است. نتایج تجزیه واریانس صفات مربوط به نگهداری آب تفاوت بسیار معنی داری (1 درصد) بین ژنوتیپ ها در کل صفات موردبررسی را نشان داد. اثرتنشخشکی برای صفات مقدار احتباس آب در برگ (ELWR) و محتوای نسبی آب (RWC) و همچنین اثر متقابل ژنوتیپ × تنش خشکی به غیراز محتوای نسبی آب (RWC) برای سایر صفات معنی دار بود. مقایسه میانگین در سطح آماری 5 درصد نشان داد لاین جهش یافته T65588 در خصوصیات مربوط به جوانه زنی و همچنین صفات مربوط به نگهداری آب در گیاه بالغ نسبت به ژنوتیپ والدی طبسی در شرایط تنش خشکی برتری دارد.
نتیجه گیری
به طور کل نتایج نشان داد که لاین جهش یافته ی T65588 نسبت به واریته والدی خود (طبسی) در مورد تمام صفات موردبررسی در مرحله جوانه زنی شامل نرخ جوانه زنی، طول ریشه چه و طول ساقه چه و وزن خشک ریشه چه و وزن خشک ساقه چه خصوصیات تحمل بیشتری به خشکی از خود نشان داده است. RWC ارتباط نزدیکی با حجم سلول دارد، لذا این پارامتر می تواند توازن بین آب فراهم شده ی برگ و میزان تعرق را منعکس نماید (Farquhar et al.، 1989). اسکانفلد و همکاران(1988) در شرایط تنش خشکی روند کاهشی در مقدار RWC در گندم را گزارش نمودند، لیکن در مطالعات آن ها بالاترین مقدار RWC در ژنوتیپ متحمل مشاهده شد. تنش خشکی منجر به کاهش حدود 40% در RWL در لاین جهش یافته T65588 گردید (p < 0.05)که می تواند نشان دهنده مکانیسم های بازدارنده ی اتلاف آب تحت شرایط خشکی باشد. تحقیقات زیادی نشان داده اند که میزان پایین اتلاف آب (RWL) از برگ های جداشده به مقاومت به خشکی مرتبط است و می تواند به عنوان یکی از شاخصه های غربال در برنامه های اصلاحی کاربرد داشته باشد (Winter et al.، 1988). نتایج این تحقیق با یافته های Goleatani Araghi and Asad، 1998 مطابقت دارد که کاهش در میزان RWL را در گندم در تنش خشکی گزارش نمودند. کاهش شدید در مقدار RWL در لاین جهش یافته و تفاوت معنی دار آن با رقم طبسی می تواند موید کارایی بیشتر مصرف آب در ژنوتیپ جهش یافته ی T65588 باشد.طبق نتایج تنش خشکی منجر به افزایش ELWR گردید که این پدیده می تواند توسط مکانیسم های نگهداری آب تحت شرایط خشکی با پیچیدن برگ یا کاهش سطح برگ رخ داده باشد (Lonbani and Arzani، 2011). بر اساس پیشنهاد Lonbani and Arzaniدر بین پارامترهای مرتبط به آب در گیاه ELWR می تواند بهترین مشخصه برای انتخاب غیرمستقیم عملکرد در گیاه باشد. این صفت وراثت پذیر است (Clarke and Townley-Smith، 1986) و در جمعیت های بزرگ به آسانی می توان آن را برآورد نمود (Dhanda and Sethi، 1998). مقدار افزایش در ELWR در لاین جهش یافته T65588 در مقایسه با واریته والدی آن (طبسی) بیشتر و معنی دار بود که می تواند مصداق دیگری برای ادعای برتری لاین جهش یافته در شرایط تنش خشکی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!