تاثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل

چکیده:
مقدمه
یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به صلاحیت بالینی مدنظر می باشد، الگوی یادگیری در حد تسلط است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر الگوی یادگیری در حد تسلط بر صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل می باشد.
مواد و روش ها
در این کارازمایی بالینی، 60 نفر از دانشجویان اتاق عمل که معیارهای ورود را داشتند، به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. کارآموزی در گروه آزمون به روش یادگیری در حد تسلط و در گروه کنترل به روش معمول در طول یک ترم انجام شد. دو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه صلاحیت بالینی را تکمیل و نمودند. نتایج با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای و t زوجی تجزیه تحلیل شد.
یافته ها
نمره کل صلاحیت بالینی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 59/2±23/38 و 91/1±84/46 بوده که این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (04/0=p). درحالی که در گروه کنترل نمره کل صلاحیت بالینی قبل از مداخله 54/2±69/38 و بعد از آن 39/2±59/42 بود که از لحاظ آماری معنی دار نبود (3/0=p). مقایسه میانگین تغییرات نمره صلاحیت بالینی کل و ابعاد آن بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (05/0p≤)، در حالی که در بعد رهبری در دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، این تفاوت معنی داری نبود (2/0=p).
نتیجه گیری
الگوی یادگیری در حد تسلط ممکن است بتواند صلاحیت بالینی دانشجویان اتاق عمل را ارتقاء دهد. بنابراین پیشنهاد می گردد از این الگو در آموزش دانشجویان اتاق عمل استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1684967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!