حذف کروم (VI) از محلول آبی بوسیله کربن فعال اصلاح شده با سورفکتانت کاتیونی بنزآلکونیوم کلراید

چکیده:
سابقه و هدف
ترکیبات کروم (VI) سرطان زا هستند و در آب های زیر زمینی به صورت یون های منفی کرومات و دیکرومات یافت می شوند. هدف از این مطالعه جذب آن ها به وسیله کربن فعال اصلاح شده با سورفکتانت کاتیونی بنزآلکونیوم کلراید بود.
مواد و روش ها
بر حسب غلظت بحرانی تشکیل میسل (CMC)، سه غلظت از بنزآلکونیوم کلراید شامل نصف، یک برابر و دو برابر غلظت تشکیل میسل برای اصلاح کربن فعال استفاده شد. بارگذاری سورفکتانت روی کربن فعال به روش تماس در زمان 24 ساعت روی همزن انجام شد. کربن های فعال اصلاح شده و معمولی به عنوان جاذب کروم شش ظرفیتی از محلول های آبی مورد آزمایش قرار گرفتند. آزمایشات به صورت ناپیوسته و پیوسته در شرایط محیط خنثی(7 pH=)، اسیدی(4 pH= ) و قلیائی (10 pH=) انجام شد. کروم(VI) به روش اسپکتروفوتومتری اندازه گیری شد.
یافته ها
زمان به تعادل رسیدن جذب کروم برای کربن فعال معمولی 180 دقیقه و برای کربن فعال اصلاح شده 120 دقیقه بدست آمد. بر اساس مدل لانگموئیر حداکثر ظرفیت جذب کروم(VI) برای کربن فعال معمولی 79/1mg/g بود اما در کربن فعال اصلاح شده به 87/8 mg/g افزایش یافت. کربن فعالی که با دو برابر غلظت CMC از سورفکتانت اصلاح شده بود بیش ترین کارآئی جذب را در pH برابر 7 و دز جاذب 5 گرم بر لیتر نشان داد. در آزمایشات پیوسته نقطه شکست منحنی کارآئی ستون حاوی کربن فعال اصلاح شده نسبت به کربن معمولی سه برابر بهبود یافت. ایزوترم جذب لانگموئیر و سینتیک شبه درجه دو به دست آمد.
استنتاج: اصلاح کربن فعال با سورفکتانت کاتیونی موجب حذف کامل کروم (VI) در غلظت های کم تر از 10 میلی گرم بر لیتر می گردد. از این رو می توان از این روش برای افزایش کارآئی جذب این عنصر سمی از آب استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1684997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!