بررسی مقایسه ای تاثیر زمان ارزیابی دو معیار FOUR و GCS در پیشگویی پیامد بیماران با آسیب مغزی ناشی از تروما

چکیده:
سابقه و هدف
آسیب مغزی ناشی از تروما (TBI)، یک معضل سلامتی عمومی در سراسر جهان می باشد. معیار GCS و FOUR از شایع ترین ابزارهای مورد استفاده در این بیماران می باشند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر زمان ارزیابی دو معیار FOUR و GCS در پیشگویی پیامد بیماران با آسیب مغزی ناشی از تروما انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه مقطعی پیشگویی کننده حاضر بر روی 120 بیمار با آسیب مغزی ناشی از تروما و پذیرش شده در بخش مراقبت های ویژه انجام شد. دو معیار GCS و FOUR در 4 مرحله، شامل ساعت اول و سپس به ترتیب 24، 48 و 72 ساعت بعد از پذیرش بیماران، ارزیابی شد. برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS مدل 22 و نرم افزار MedCalc مدل 13، استفاده شد. منحنی ROC، ارزش اخباری مثبت و منفی، حساسیت و ویژگی هر دو معیار برای پیشگویی پیامد بیماران محاسبه شد. پیامد بیماران با استفاده از معیار mRS، دو هفته بعد از بستری و برای بیمارانی که زودتر از این زمان مرخص می شدند، در زمان ترخیص، ارزیابی شد.
یافته ها
حساسیت و ویژگی معیار FOUR در پیشگویی پیامد بیماران برای مرحله اول، به ترتیب 80 درصد و 4/84 درصد، مرحله دوم 6/83 درصد و 2/92 درصد، مرحله سوم 2/83 درصد و 2/92 درصد و برای مرحله چهارم 4/96 درصد و 7/79 درصد محاسبه شد. برای GCS، این مقادیر برای مرحله اول به ترتیب 8/81 درصد و 6/90 درصد، مرحله دوم 3/87 درصد و 8/93 درصد، مرحله سوم 5/85 درصد و 8/93 درصد و برای مرحله چهارم 3/87 درصد و 8/93 درصد محاسبه شد.
استنتاج: زمان ارزیابی، تاثیر قابل توجهی در ارزش پیشگویی کننده دو معیار FOUR و GCS ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1685008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!