بارگذاری لاکتوفرین شیر شتر بر روی نانو ذرات پر فلوئورو اکتیل برماید و بررسی اثر آن بر رشد سلول های استئوبلاست M G-63

چکیده:
سابقه و هدف
پوکی استخوان بیماری بسیارشایع می باشدکه می تواند به سلامت ساختاری استخوان آسیب برساند.لاکتوفرین نقش به سزایی در افزایش استخوان زایی دارد. پرفلوئورو اکتیل برماید به عنوان نانوذره خنثی و حامل دارو مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از تحقیق حاضر، بارگذاری لاکتوفرین شیر شتر بر روی این نانوذره و بررسی اثر آن بر رشد سلول های استئوبلاست M G-63 می باشد.
مواد و روش ها
پس ازخالص سازی لاکتوفرین شیر شتر،. نانوذرات پرفلوئورواکتیل برماید با استفاده از روش ساخت امولسیون روغن در آب (O/W) تهیه و با روش های اندازه گیری، پتانسیل زتا و طیف سنجی تریپتوفان فلورسانس قبل و بعد از بار گذاری مورد بررسی قرار گرفت. غلظت های 100، 50 و 25 میکروگرم بر میلی لیتر لاکتوفرین بر روی نانو ذرات بارگذاری شد و اثر لاکتوفرین بارگذاری شده و بدون بارگذاری ولاکتوفرین استاندارد برروی سلول های استئوبلاست با استفاده از آزمایش MTT مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که سلول های استئوبلاست در مجاورت با لاکتوفرین بارگذاری نشده و لاکتوفرین پس از بارگذاری توسط PFOB، افزایش رشد داشته اند و این افزایش رشد در مقایسه با هم (به طور کلی در هر سه غلظت نسبت به هم) اختلاف معنی داری α<1%)) ندارد، اما افزایش رشد در غلظت های مختلف لاکتوفرین نسبت به هم در هر دو مورد لاکتوفرین بارگذاری شده بر روی نانوذره و لاکتوفرین بدون بار گذاری (اثر غلظت های مختلف نسبت به هم) اختلاف معنی داری α<5%)) دارد.
استنتاج: لاکتوفرین شیر شتر باعث رشد سلول های استئوبلاست رده MG-63 می شود و امکان بارگذاری آن بر روی نانو ذارات PFOB وجود داردواز این نانو ذرات می توان به عنوان حامل لاکتوفرین استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1685009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!