اثر یک دوره تمرین هوازی بر سطوح آنزیم های شاخص آسیب عضلانی (کراتین کیناز، لاکتات دهیدروژناز) در زنان میان سال

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
یکی از دغدغه های افراد میان سال برای شروع ورزش و زندگی پرتحرک و سالم این است که چه برنامه تمرینی برای آن ها مناسب تر است. در این میان، تمرینات هوازی به عنوان اولین و بهترین گزینه شروع ورزش برای افراد معرفی می شود که می تواند باعث برخی اختلالات سلولی، بالاخص سلول عضلانی شود. هدف از این مطالعه، بررسی اثر یک دوره تمرین هوازی بر سطوح آنزیم های شاخص آسیب سلولی در زنان میان سال می باشد.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر که به روش نیمه تجربی انجام شد، 12 زن میان سال غیرفعال به طور داوطلبانه شرکت کردند. پروتکل تمرینی شامل 8 هفته، هر هفته 3 جلسه 60دقیقه ای با شدت50تا70درصد ضربان قلب بود. متغیر وابسته شامل کراتین کیناز (CK) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) به عنوان شاخص هایی از آسیب سلولی بود که در طی سه مرحله تمرین مورد بررسی قرار گرفت (پیش از تمرین، جلسه اول و بعد از جلسه 24). یافته های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که میزان CK و LDH پس از جلسه اول تمرین نسبت به پیش از تمرین افزایش معنی داری داشته است. بااین حال نتایج نشان داد که میزان CK و LDH پس از جلسه 24 نسبت به جلسه اول کاهش معنی داری داشته است. همچنین بین مرحله پیش از تمرین و بعد از جلسه 24 تفاوت معنی داری یافت نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به نظر می رسد یک دوره تمرین هوازی می تواند میزان CK و LDH را به عنوان شاخص هایی از آسیب سلولی را در زنان میان سال کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1685481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!