کاربرد مدل های طولی انتقال و انتقال حاشیه ای شده در بررسی عوامل موثر بر اختلال رشد کودکان کمتر از دو سال در شهر طارم

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
اختلال رشد یکی از مشکلات مهم بهداشتی در دوران کودکی است. تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت کودکان زیر دو سال به عنوان یک گروه آسیب پذیر در خدمات بهداشتی و درمانی جایگاه ویژه ای دارد. هدف مطالعه حاضر کاربرد مدل انتقال و مدل انتقال حاشیه ای شده برای تحلیل داده های طولی مربوط به اختلال رشد کودکان کمتر از دو سال شهر طارم است.
مواد و روش ها
مطالعه طولی حاضر بر روی 787 کودک زیر دو سال مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر طارم به روش نمونه گیری خوشه ایدومرحله ای انجام شده است. متغیرهای پژوهش تا 24ماهگی به تعداد 9 بار اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از مدل انتقال و مدل انتقال حاشیه ای شده با برنامه نویسی در نرم افزار R صورت گرفته است.
نتایج
در این مطالعه طولی، 143 کودک (2%/18) تا 24ماهگی حداقل در یک دوره زمانی دچار اختلال رشد شده بودند. همچنین، نتایج نشان دهنده آن بود که اثر متغیرهای محل سکونت (045/0=p)، دوقلوزایی (003/0=p)، وزن مادر (034/0=p) و سن بارداری (002/0=p) در مدل انتقال، متغیرهای جنسیت کودک (027/0=p)، سن مادر (005/0=p)، محل سکونت (014/0=p)، دوقلوزایی (001/0p<)، وزن مادر (001/0p<) و سن بارداری (014/0=p) در مدل انتقال حاشیه ای شده بر اختلال رشد معنادار بودند.
نتیجه گیری
با توجه به معیار آکائیکه می توان گفت مدل انتقال مرتبه دوم برازش خوبی به داده ها داشته است. همچنین با توجه به عوامل معنادار، اقداماتی مانند توجه بیشتر به کودکان دختر، اقدام به بارداری در سن کمتر از 35 سال، ارتقای پایش وضعیت کودکان دوقلو در جهت کاهش اختلال رشد می تواند موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1685483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!