وضعیت رعایت شان و کرامت بیماران بستری از دیدگاه پرستاران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
احترام به شان و منزلت انسان به عنوان یکی از اصول اخلاقی، وظیفه حرفه ای هر پرستار است. مطالعات حاکی از این واقعیت است که شان و منزلت بیماران در محیط های مراقبتی مورد توجه قرار نمی گیرد. بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت رعایت شان و کرامت بیماران بستری از دیدگاه پرستاران صورت گرفت.
روش بررسی
این پژوهش توصیفی- تحلیلی است که در سال های 1391 -1392 در بیمارستان های شهر اصفهان صورت گرفته است. در این مطالعه 368 نفر از پرستاران به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. داده ها از طریق پرسش نامه پژوهشگر ساخته، با مقیاس لیکرت و در ابعاد میزان رعایت حریم، استقلال و ارتباط توام با احترام جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش از میان مولفه های مربوط به شان بیمار، رعایت استقلال بیماران از دیدگاه پرستاران (با میانگین 53/0 ± 43/2 و نمره 82%) مطلوب تر و رضایت بخش تر بود و بعد از آن رعایت اصول ارتباط توام با احترام (با میانگین 35/0 ± 40/2 و نمره 79% ) قرار داشت و کمترین میانگین را رعایت حریم بیماران (52/0 ± 34/2) دارا بوده است که با نمره 76% در سطح نسبتا مطلوب قرار داشت.
نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد که مودبانه و محترمانه بودن لحن مراقبین بهداشتی، استفاده از زبان مناسب و اصطلاحات قابل فهم، پاسخ گویی به سئوالات بیمار و سپردن مراقبت های اختصاصی به پرستار هم جنس با بیمار، نیازمند توجه ویژه ای از سوی کارکنان تیم درمانی و بویژه پرستاران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1686341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!