ارائه مدل کاربرد مهندسی ارزش در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری

چکیده:
با توجه به ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران از طرف حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس بند یکم اصل 110 قانون اساسی که پس از بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ آن به روسای سه قوه، کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز، افزایش تولید و اشتغال از جمله موارد مطرح شده در سیاست های24 گانه اقتصاد مقاومتی قرار گرفت. در راستای این سیاست ابلاغی، مهندسی ارزش در بهبود فرآیند مدیریت پروژه می تواند در بلند مدت، نه تنها در دوره تحریم ها به عنوان راهی موثر، چراغ راه و ابزار کارآمد سیاست های اقتصاد کشور باشد بلکه می تواند استقلال کشور را تامین کند. برای تحقق این امر می بایست بجای رویکرد سنتی از یک رویکرد کارکردگرای مهندسی ارزش استفاده شود. تا مولفه هایی که موجب تحمیل هزینه های غیرضروری و اتلاف زمان می شود را شناسایی و حذف نماید. هدف اصلی این مقاله ایجاد مدل مفهومی تاتیر فازهای مهندسی ارزش برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و تحلیل تاثیرات میان آنها با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری است. بدین منظور170 پرسشنامه از دانشگاه های پیام نور استان اردبیل و آذربایجان شرقی جمع آوری شد و پس از تایید روایی و پویایی پرسشنامه، تحلیل داده ها به روش مدل سازی ساختاری و به کمک نرم افزار(اس پی اس اس) و ایموس امکان پذیر شد. یافته های تحقیق نشان داد که مجموع شاخص های مهندسی ارزش تا حدود 89 درصد می تواند سیاست های اقتصاد مقاومتی را برآورد کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1687340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!