تبیین عوامل موثر بر تولید علمی (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران)

چکیده:
حقیقت این است که تولید علم و توسعه علمی به عنوان موتور محرکه توسعه همه جانبه و پایدار کشورها نقش عمده ای ایفا می کند. یکی از عناصر اصلی و زیر بنایی در تولید علمی و در نظام نهادی و سازمانی علم مفهوم اجتماع علمی و وجود روابط و تعاملات فکری و تخصصی در بین اعضای آن است. مفهوم اجتماع علمی، مناسبات اجتماعی عمیق، اعتماد، هویت، ارزش ها، کنش های روزمره، همبستگی و انسجام گروهی را در نهاد علم و نقش آنها را در تولید علمی مورد بررسی قرار می دهد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت دقیق و علمی عوامل موثر بر تولید علمی اعضای اجتماعات علمی دانشگاه مازندران صورت گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایش می باشد و از شیوه نمونه گیری سهمیه ای استفاده شده است. مهمترین نتایج این پژوهش عبارتند از: 1- در میان گروه های تحصیلی، گروه شیمی بالاترین میانگین تولید علمی و گروه علوم انسانی و اجتماعی پایین ترین میانگین تولید علمی را به خود اختصاص داده اند. 2- متغیرهای «تعاملات و ارتباطات»، «فضای گفتگو» و «فضای توجه نمادین» نیز یک رابطه مثبت و معنادار با تولید علمی نشان می دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1687574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!