تاثیر کود زیستی فسفاته و کود کامل NPK بر خصوصیات رویشی و میزان فسفر در گیاه همیشه بهار ((Calendula officinalis L

چکیده:
گیاه همیشه بهار با نام علمی .Calendula officinalis L علاوه بر کارایی در فضای سبز دارای استفاده دارویی نیز می باشد. به دلیل تکامل کشاورزی در جهت کشاورزی پایدار پژوهشی به منظور بررسی تاثیر روش های مختلف استفاده ازکود زیستی فسفاته بارور- 2 و مقایسه آن با نسبت های مختلف کود کامل NPK به عنوان کود شیمیایی، بصورت جداگانه و یا ترکیب با یکدیگر در مزرعه تحقیقاتی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در سال زراعی 92-1391 انجام گرفت. صفات مورد ارزیابی شامل صفات رویشی و در نهایت میزان فسفر بافت گیاه بود. این آزمایش بصورت فاکتوریل در قالب بلوک های کاملا تصادفی در 27 کرت آزمایشی در 3 تکرار انجام شد. فاکتورها شامل کود زیستی فسفاته بارور-2 در 3 سطح صفر (a1)، بذرمال (a2) و سرک (a3) و کود کامل NPK در 3 سطح صفر(b1)، 150(b2) و 300 کیلوگرم در هکتار (b3) بود. بررسی ها نشان دادند که بیش ترین تعداد گل (995/161 ) و برگ (17/717) در بوته در کاربرد همزمان کود زیستی و شیمیایی حاصل شد. همچنین بیشترین ارتفاع بوته ها در تیمار سطح دوم کود زیستی و سطح سوم کود کامل (6/106 سانتی متر) بود. در صورتیکه بالاترین میزان فسفر دربافت در تیمار شاهد (002/0 میلی گرم در گرم) بدست آمد. نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که ترکیب کود زیستی بذرمال به همراه سطح دوم کود کامل منجر به بهبود صفات مورد اندازه گیری شده و می توان آن را در جهت افزایش بهره وری توصیه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1688158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!