شناسایی، طبقه بندی و اولویت بندی کارکردهای اکوسیستمی جنگل های کشور

پیام:
چکیده:
کارکردهای اکوسیستم زمینه تعامل فیزیکی، فرهنگی و اقتصادی انسان را با عرصه های طبیعی فراهم می کنند. شناخت، طبقه بندی و اولویت بندی این خدمات، راهنمایی برای سیاست گذاری و چگونگی استفاده از منابع طبیعی را روشن خواهد ساخت. در این مطالعه سیستم طبقه‏بندی TEEB به عنوان مبنای طبقه‏بندی کارکردهای اکوسیستمی جنگل های کشور در نظر گرفته شد. در ابتدا مدل شناخت عملکردها و در نتیجه آن شناسایی کارکردها و خدمات کلان اکوسیستمی بر پایه معیارها و شاخص های ساختاری جنگل تدوین شد. در این راستا 18 معیار به همراه 42 شاخص در بخش طبیعی و 2 معیار و 10 شاخص در بخش انسانی تفکیک گردید. جهت تعیین اهمیت نسبی و اولویت بندی کارکردهای اکوسیستم های جنگلی کشور از روش دلفی استفاده گردید. نتایج نشان داد در بخش ساختار طبیعی جنگل 44 و در بخش انسانی 11 کارکرد قابل برنامه ریزی است. بر همین اساس کلان خدمات تنظیم کننده، زیستگاهی، فرهنگی و تامین کننده به ترتیب بیشترین اولویت را دارند. سه کارکرد تولید آب، کنترل فرسایش خاک و تفرج بیشترین اولویت و اهمیت را در بین مجموع کارکردها داشته اند. بررسی معیارها و شاخصهای ساختاری شکل دهنده عملکردها و در نهایت کارکردهای اکوسیستمی جنگل‏های کشور نشان می‏دهد شاخصهای ساختاری معیار تاج پوشش، با ارائه 18 کارکرد در هر چهار کلان خدمات تامین کننده، تنظیم کننده، زیستگاهی و فرهنگی مهمترین و اثرگذارترین معیار ساختاری در اکوسیستم‏های جنگلی کشور جهت ارائه خدمات اکوسیستمی است. بیشترین فراوانی تاثیر معیارهای ساختاری در هر دو بخش طبیعی و انسانی در شکل گیری کارکردها، در کلان خدمات فرهنگی و کمترین آن در کلان خدمات تنظیم کننده است. این موضوع به نقش و جایگاه معیارهای ساختاری اکوسیستم های جنگلی در برآورده نمودن نیازهای فرهنگی و رفاهی جامعه اشاره دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1692608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!