بررسی مقاومت ژنوتیپ های گوجه فرنگی نسبت به پژمردگی ورتیسیلیومی و فوزاریومی با استفاده از نشانگرهای مولکولی

چکیده:
سابقه و هدف
بیماری های پژمردگی ورتیسلیومی و فوزاریومی دو بیماری مهم در گوجه فرنگی می باشند و تولید گوجه فرنگی را در دنیا محدود می کنند. کاشت ارقام مقاوم گوجه فرنگی بهترین روش برای کنترل این بیماری ها می باشد. نشانگرهای مولکولی که به ژن های مقاومت متصل می شوند برای توسعه برنامه های اصلاحی مفید هستند. این مطالعه با هدف شناسایی ژنوتیپ های مقاوم به پژمردگی ورتیسلیومی با استفاده از نشانگرهای اختصاصی آلل و شناسایی ژنوتیپ های مقاوم به پژمردگی فوزاریومی با استفاده از نشانگر CAPS انجام شد.
مواد و روش ها
در این مقاله مقطعی- توصیفی تعداد 35 هیبرید و رقم تجاری گوجه فرنگی از شرکت فلات تهیه گردید. DNA نمونه ها با روش CTAB استخراج شدند. سپس واکنش زنجیره ای پلیمراز با استفاده از نشانگرهای مولکولی انجام گردید. به منظور شناسایی ژنوتیپ های مقاوم به پژمردگی فوزاریومی، از روش PCR-RFLP با استفاده از آنزیم های برشی RsaI و FokI استفاده شد. نتایج با آزمون بیماریزایی تایید شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که از مجموع 35 ژنوتیپ مورد بررسی، 83 درصد ژنوتیپ ها نسبت به پژمردگی ورتیسیلیومی مقاوم و 17 درصد حساس بودند. از طرفی 46 درصد از ژنوتیپ ها نسبت به پژمردگی فوزاریومی مقاوم و 54 درصد حساس بودند. ژنوتیپ هایی که تولید باند اختصاصی مقاومت به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی کردند، دارای ژن مقاومت Ve-1 بودند. همچنین ژنوتیپ هایی که تولید باندهای اختصاصی مقاومت به بیماری پژمردگی فوزاریومی کردند دارای ژن مقاومت I-2 بودند.
نتیجه گیری
با کاشت ژنوتیپ های مقاوم یافت شده در این تحقیق در مناطق آلوده می توان این دو بیماری را بدون استفاده از قارچ کش ها کنترل نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1694234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!