رویکردی برای مدیریت سلامت و تشخیص پزشکی با استفاده از یک سیستم بیماری تشخیص ترکیبی

پیام:
چکیده:
زمینه
در این مقاله، به منظور ساده سازی تبادل اطلاعات در فرایند تشخیص پزشکی و بدون نیاز به حضور فیزیکی متخصصان پزشکی، از عامل های نرم افزاری استفاده شده است. هدف از استفاده از عامل ها، اجازه برقراری تبادل اطلاعات بطورخودکار میان متخصصین پزشکی در حوزه های متفاوت می باشد.
روش
این مقاله یک ساختار ترکیبی برای تشخیص بیماری ارائه داده و از یک روش رایانش نرم، جهت ایجاد یک پایگاه اطلاعات پزشکی استفاده می کند. این سیستم بر پایه توانایی های شبکه های عصبی مصنوعی، منطق فازی و الگوریتم ژنتیک ارائه شده، که برای پوشش ضعف های یکدیگر با هم ترکیب می شوند. برای تمام عامل ها در یک سیستم، ورودی علائم بیماری و خروجی، تشخیص بیماری می باشد.
یافته ها
نتایج آزمایشات بر روی پایگاه داده سرطان سینه نشان داده شده است. برای بررسی الگوریتم یادگیری ترکیبی و مقایسه آن با دیگر روش ها، 699 نمونه در هر آزمایش بررسی شدند که در آن 60٪ برای آموزش ، 20٪ برای ارزیابی متقابل و 20٪ برای تست (139 نمونه). نتایج نشان می دهندکه عملکرد روش ارائه شده از روش ترکیب شبکه عصبی با منطق فازی بهتر است ، اما روش شبکه عصبی با الگوریتم ژنتیک از روش ترکیبی نتایج بهتری بدست می دهد.
نتیجه گیری
ساده سازی فرایند تشخیص بیماری با تفکیک مفاهیم حوزه ی پزشکی (مانند: علل، تاثیرات، علائم، آزمایش ها) در سیستم های مختلف بدن انسان مانند تنفسی، قلبی- عروقی از طریق ارتباط دهی بین علائم مشترک بیماری ها امکان پذیر می شود. بنابراین، تشخیص متخصصین مختلف بطور موازی رخ می دهد و مشاهدات آنلاین بر روی مفاهیم مشترک بین این سیستم ها بطور خودکار در پایگاه داده به اشتراک گذاشته می شود. این مسئله در سطح مفاهیم تشخیص، یک پایداری مشترک از عامل های را در سیستم ایجاد می کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
18 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1695214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!