نقش سیستم های مغزی - رفتاری در اختلالات شخصیت زندانیان

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلالات شخصیتی و ویژگی های زیستی شخصیت از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار در بروز و تداوم رفتار مجرمانه می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش سیستم های مغزی- رفتاری در اختلالات شخصیت زندانیان شهرستان اهر، مراغه و میانه می باشد.
روش
پژوهش حاضر، یک پژوهش توصیفی-تحلیلی می باشد و جامعه آماری پژوهش را تمامی زندانیان زن و مرد شهرستان اهر، مراغه و میانه در 6 ماهه اول سال 1394تشکیل می دادند که 250 نفر از زندانیان داوطلب به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش نامه بالینی چند محوری میلون و مقیاس سیستم های بازداری/ فعال سازی رفتاری کرور و وایت پاسخ دادند از میان آنان، داده های 100 نفر که دارای اختلالات خوشه B و C شخصیت بودند، با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تحلیل هم بستگی داده ها نشان داد اختلالات شخصیتی خوشه B با فعالیت سیستم فعال ساز رفتاری به گونه مثبت و با فعالیت سیستم بازداری رفتاری به گونه منفی و معناداری هم بسته می باشد. هم چنین اختلالات شخصیتی خوشه C با فعالیت سیستم فعال ساز رفتاری به گونه منفی و با فعالیت سیستم بازداری رفتاری به گونه مثبت و معناداری رابطه دارد. تحلیل رگرسیون چندمتغیری داده ها نیز نشان داد سیستم فعال ساز رفتاری به گونه مثبت و سیستم بازداری رفتاری به گونه منفی اختلالات شخصیتی خوشه B را پیش بینی نمودند. افزون بر این، در اختلالات شخصیتی خوشه C، سیستم فعال ساز رفتاری به گونه منفی و سیستم بازداری رفتاری بگونه به گونه مثبت این دسته از اختلالات را پیش بینی نمودند.
نتیجه گیری
نقش سیستم های مغزی- رفتاری و اختلالات شخصیتی در وقوع رفتار مجرمانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p1695272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!