نگرش زنان نابارور نسبت به رحم جایگزین در شهر کرمان سال 1393

چکیده:
مقدمه
ناباروری به عنوان یک بحران روانی، استرس زیادی را بر زوجین نابارور وارد کرده و به طرق گوناگون، سلامت روانی آنان را تهدید می کند. یکی از جدیدترین روش های کمک باروری، رحم جایگزین است. جنبه های بی نظیر رحم جایگزین باعث شده که این روش در سال های اخیر، بحث برانگیزترین روش کمک باروری محسوب شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش زنان نابارور نسبت به رحم جایگزین انجام شد.
روش ها
این مطالعه مقطعی در سال 1393 بر روی 236 زن نابارور که جهت درمان به مرکز ناباروری افضلی پور کرمان مراجعه کرده بودند، انجام شد. نمونه های مورد بررسی به روش در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه 2 قسمتی که حاوی مشخصات فردی و عبارات نگرشی بود، جمع آوری گردید. داده ها با آزمون رگرسیون لجستیک در سطح معنی داری کمتر از 05/0 آنالیز شدند.
نتا یج: میانگین سنی زنان نابارور 93/5 ± 17/30 و میانگین سال نازایی 98/3 ± 93/4 بود. اکثر شرکت کنندگان دارای تحصیلات دانشگاهی (8/42 درصد) و خانه دار (7/73 درصد) بودند. از 236 زن نابارور 6/82 درصد نسبت به رحم جایگزین نگرش مثبت و 4/17 درصد نگرش منفی داشتند. بین نگرش زنان نابارور با هیچ یک از متغیرهای مستقل ارتباط آماری معنی داری مشاهده نگردید.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نگرش مثبت بالای زنان نابارور در مورد استفاده از روش رحم جایگزین، آگاهی جامعه و فرهنگ سازی و ایجاد بستری برای مقبولیت هر چه بیشتر جامعه در مورد این روش کمک باروری اهمیت دارد. در این صورت می توان به حفظ بنیان خانواده کمک شایانی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!